Motor og kjøreegenskaper

TDI motoren passer Audi A4 svært godt. Det kraftige dreiemomentet gjør at du lett blir sjarmert når bilen skyter fremover.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren i vår testbil er ikke ny, vi kjenner den godt fra før. Den frekventerer nemlig i tillegg både i A6, Allroad og A8 med 180 hestekrefter. I tillegg finnes 2,5 literen i andre effektvarianter både i Audi- og Volkswagenmodeller.

Flat kurve

Mange dieselmotorer begynner å bli ganske sterke over et bredt register. Det gjelder delvis også for denne bilen selv om den flate delen av dreiemomentskurven er veldig kort. Den strekker seg ikke lengre enn fra 1.500 til 2.500 omdreininger. Det høres kanskje ikke så imponerende ut i utgangspunktet, men motoren har også hestekrefter som tar over når dreiemomentet gir seg. I praksis så trekker motoren best mellom 2.000 og 4.000 omdreininger i minuttet.

Kraft

Motoren yter 180 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet ligger konstant på 370 newtonmeter mellom 1.500 og 2.500 omdreininger i minuttet. Turboen har variabel turbingeometri og ladeluftkjøling. Motoren har dessuten to overliggende kamaksler per sylinderrekke, fire ventiler per sylinder og direkte dieselinnsprøytning. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal du klare på 8,6 sekunder og toppfarten er 225 kilometer i timen.
En dieselmotor blir ikke like hissig og kjøreglad som en bensinmotor, men uansett er det lett å bli glad i A4 med denne motoren – og den fyller et viktig tomrom mellom turbomotoren med 150 hester og toppmodellen med 220 hester.

Glimrende med manuell

Audi A4 finnes med tre forskjellige girkasser. Vi hadde manuelt gir, men det finnes også automatgir med tiptronic-funksjon og Multitronic (trinnløs variabel girkasse). Multitronic finnes verken i kombinasjon med quattro, eller på TDi-motoren med 180 hester, men du kan få konvensjonelt automatgir koblet til quattro og dieselmotoren vi hadde i vår bil. Den manuelle girkassen fungerer imidlertid bra, trass i at den er litt tung og treg å sjalte fra gir til gir, men utvekslingene på de seks girene passer motoren bra. I 100 kilometer i timen ligger turtallet på cirka 1.800 omdreininger i sjette gir. Da kjører du både økonomisk og støysvakt.

Varierende forbruk

Vi opplevde stor forskjell på forbruket på vår bil. Det er ingen tvil om at dette kan være en skikkelig sparebil, men det krever ekstra disiplin fra føreren. Med samboeren i bilen lå forbruket så lavt som 0,67 ved normal landeveiskjøring. Uten samboer i bilen kom forbruket lett opp i over literen per mil, men det fordrer ganske frisk bruk av gasspedalen.

Skikkelig firehjulsdrift

Når du skal kjøpe Audi quattro er det én ting du bør passe på. A4, A6, Allroad og A8 har Torsen-differensial som er et permanent firehjulstrekksystem. Det trekker i utgangspunktet likt på alle hjul. Firehjulstrekket som benytter seg av Torsen-differensialen utmerker seg med svært god fremkommelighet, og kjøreegenskapene blir merkbart forbedret i motsetning til en A4 med forhjulsdrift. Effekttapet er dessuten minimalt og er ikke noe argument for å droppe firehjulstrekket. Når Audi i tillegg har ESP som standardutstyr skal det svært mye til før du havner ut i ukontrollerbare situasjoner.

Nøytral og velbalansert

Veldig mange biler på markedet er plagsomt understyrte. Hvis du skulle komme for fort inn i en sving mister du grepet på forhjulene, og står i fare for å lage grøftefyll av bilen din. A4 Quattro er ikke slik. Går det litt for fort legger den rumpa pent ut til siden men er lett å kontrollere gjennom svingene. Med ESP koblet inn er imidlertid Audi A4 snill som et lam. Styrefølelsen er god og det gjør at A4 er en enkel bil å håndtere. Dempere og hjuloppheng, som er helt nytt på siste generasjon A4 gjør også en god jobb, og selv kraftig telehiv klarte ikke bringe bilen ut av kontroll.

Dårlig grep

Vi var litt sene med testen av denne bilen og fikk dessverre levert bilen på vinterdekk. Disse hadde et forferdelig dårlig grep og vi kjente nesten ikke bilen igjen fra forrige gang vi kjørte den med sommerdekk i dimensjonen 235/45-17. Da satt bilen som klistret og hadde helt andre kjøreegenskaper.

ESP er standard

På testturen fikk ESP-funksjonen hvile mesteparten av tiden, men med ESP aktivert forsvinner alle tendenser til rampete oppførsel samt store deler av kjøregleden. Fordelen er imidlertid at det nærmest er umulig å gjøre noe galt. ESP er standard på alle Audi-modeller og innbefatter antispinn (ASR), elektronisk differensialbrems (EDS) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD).

Les videre om plass og komfort på denne lenken.