Motor og kjøreegenskaper

Et enkelt regnestykke viser at Alfa Romeo skulle ha krefter i overflod. 120 hester fordelt på 1.200 kilo skulle gi 10 kilo per hest. Men ble det moro?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi vrir om nøkkelen og motoren starter nærmest lydløst. Langt fra folk er tiden inne. Inne for å se om Alfa Romeo 147 1.6 120 greier å leve opp til forventningene. Om den er sportslig og om den kan levere den viktige kjøregleden.

Men vi skal ærlig innrømme at vi har våre tvil.

Hvor er sporten?

For på motorveien viste 147 kvaliteter vi heller hadde ventet å finne i den største Alfa Romeo, nemlig 166. Vi ble rett og slett dullet med. Motoren gikk stille, understellet var komfortabelt, ikke sportslig, og vi fikk følelsen av å sitte i en storbil. Likevel gjorde merket i rattnavet sitt beste for å påminne oss at denne bilen tross alt har et sportslig opphav.

Fleksibel

Det understrekes også av tallene som griner mot oss fra oversikten over tekniske data. For samtidig som motoren vekker appetitten gjør den oss også litt bekymret. Ekstreme turtallsmotorer er ofte vanskelige å kjøre og de krever mye for å gi sitt beste. Heldigvis er Alfa-motoren fleksibel. Den trekker fra lave turtall og er slett ikke vanskelig å utnytte – bare du ikke skal hente ut det beste i den til enhver tid.

La den snurre!

For skal du virkelig utnytte motoren i Alfa Romeo 147 er du avhengig av turtall. Riktignok skal den klare akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 10,6 sekunder, men bak rattet får vi slett ikke inntrykket av fart og spenning. Det går rett og slett litt tregt – likevel trekker vi litt på smilebåndet når motoren passerer sine 5.000 omdreininger. Da kommer nemlig de 120 hestene til sin rett, men dramatisk blir akselerasjonen aldri.

Svinger med et smil

Ute på veien vår er det – trass i en motor som skuffer litt – lystig. I svingene går det som på skinner. Bilen er lett å kontrollere, og nykker har den knapt – du skal nemlig provosere mye før 147 begynner å finne på noe tull. Når også tilbakemeldingen fra styringen er bra blir det moro i Alfa Romeo 147. Og det overrasker, for ved første tilnærming kjentes 147 både myk og lite inspirerende ut. Men på trafikktomme landeveier tar vi sving etter sving og nyter tilbakemeldingene og kjøregleden den lille italieneren greier å formidle til det fulle.

Og akkurat det er nok Alfa Romeo 147 sin største fordel. For den er komfortabel og behagelig til daglig bruk, men også morsom og underholdende når du er i det humøret. Men noen familebil er den ikke – hvorfor kan du lese mer om her.