Motor og kjøreegenskaper

Peugeot 307 er tilgjengelig med tre bensin- og to dieselmotorer. Vi valgte 1,6-liters bensinmotor og følte aldri noe stort savn etter større slagvolum.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis det er noen år siden du sist testet en 1,6-liters motor, lever du kanskje i den tro at en slik motor er for liten for en bil som veier nærmere 1.200 kilo. Men dagens 1,6-liters motorer er noe helt annet enn 1.600-kubikkerne på begynnelsen av 90-tallet. Peugeots 1,6-liter yter for eksempel 110 hestekrefter, noe som er nok til at 307 aldri føles undermotorisert. Faktisk er den lille rekkefireren litt av en friskus. Gassresponsen er kvikk og 0-100 går unna på respektable 10,3 sekunder.

Fleksibel

Men 307 XS 1.6 er ikke bare rask. Motoren er også overraskende fleksibel. Drivkilden trekker greit allerede fra 2.500 o/min og våkner virkelig til liv ved 3.500 o/min. Derfra trekker den godt helt opp til rødmerkingen ved 6.500 o/min. Man utnytter imidlertid motoren best ved å legge inn girskiftet ved 5.500 o/min.

Motoren er med andre ord ingen typisk turtallsmotor, men fungerer godt over et bredt spekter. Man slipper derfor å gire ned to trinn hver gang bilen møter en motbakke og hver gang man skal gjennomføre en forbikjøring.

Fint lydbilde

Små rekkefirere har ikke for vane å levere lyd som får nakkehårene til å reise seg i fryd. Vi synes imidlertid denne 1,6-literen produserer en ganske potent lyd når turtallet passerer 4.500 o/min. I motsetning til mange andre småmotorer, som skriker når de presses hardt, høres denne motoren ut som den trives under press.

Akseptabelt forbruk

Vårt testeksemplar klarte seg med 0,83 liter bensin per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som verken er spesielt avskrekkende eller imponerende. Velger man en litt mindre aktiv kjørestil, er det helt sikkert mulig å få motoren til å klare seg med de oppgitte 0,72 litrene.

Sportslig girkasse

Vi fant heller ikke noe å utsette på den manuelle girkassen, som er av den sportslige typen. Vandringen mellom de ulike trinnene er relativt kort og den korte girspaken glir greit fra trinn til trinn.

Den lettbetjente girkassen medvirker til at 307 blir lettkjørt i byen. Det gjør også de store vindusflatene, som gir føreren god sikt både bakover og til siden. Vi kunne imidlertid ønsket oss at sidespeilene var noe større.

Herlig styring

Men det er på landeveien at 307 XS 1.6 virkelig kommer til sin rett. Bilen er svært retningsstabil og oppleves som trygg og tillitsvekkende. Styringen er mer direkte enn det som er vanlig i denne klassen, noe i hvert fall vi setter stor pris på. I tillegg er styringen presis, noe som gjør svingkjøring til en inspirerende opplevelse.

Dempere og fjæringer gjør også en svært god jobb. Bilen oppfører seg stabilt over telehiv og andre store ujevnheter og hull og smådumper svelges mykt unna før de får tid til å forplante seg opp til førersetet.

Lettkjørt og trygg

307 er forhjulsdrevet og i utgangspunktet understyrt. Hvis bilen provoseres hardt, kan den komme med hekken, men dette oppleves som udramatisk og oppveies lett ved å styre litt i mot. Når bilen i tillegg opptrer stabilt ved nødbrems, forstår sikkert den oppvakte leser at vi er godt fornøyd med bilens kjøreegenskaper.

307 XS 1.6 er altså lettkjørt og stabil, svinger godt og ligger godt på veien. Når det kommer til opplevd trygghetsfølelse, tåler 307 sammenligning med langt større biler.

Ikke bare har 307 XS 1.6 et vakkert utseende, en fin motor og gode kjøreegenskaper - vi lot oss også imponere over seter, materialvalg og romfølelse. Les mer om plass og komfort her.