Motor og kjøreegenskaper

102 hestekrefter klarer ikke å skremme vannet av noen, men passer greit sammen med resten av oppsettet på Beetle.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om effekten er begrenset, er det nok til at du klarer å ha det litt moro i svingene. Det freser under panseret og det er en helt annen lyd i motoren her enn når den sitter i Golf.

1.6 liter

Beetle finnes med fem motorer. Det begynner med 75 hestekrefter og er innom 102 og 115 på vei til 150 som er den sterkeste bensinmotoren. I tillegg finnes det en dieselmotor med 90 hestekrefter. Vår bil hadde 1,6-literen med en overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Effekten er 102 hestekrefter ved 5.600 omdreininger og dreiemomentet er 148 newtonmeter ved 3.800 omdreininger. Toppfarten stopper på 179 kilometer i timen og 0-100 klarer du på 11,6 sekunder.

Lystbetont

Beetle 1.6 frister deg opp av sofaen og ut på kjøretur. Selv om bilen ikke er overmotorisert har du sånn passe med krefter til at du blir inspirert til å gjøre litt ekstra ut av kjøreturen. Hvis du forsøker å finne ut hvor grensene går finner du fort ut at dette kan bli moro. ESP (elektronisk stabilitetsprogram) er standard, men det er mulig å deaktivere systemet. Med varselslampen for utkoblet ESP lysende på dashbordet merket vi fort at Beetle mer enn gjerne vil ut med rumpa – men med ESP skrudd på er det vanskelig å provosere bilen.

Vanligvis…

…er Beetle et koselig bekjentskap som på vanlig vei oppleves svært trygg og retningsstabil. Den finner ikke på de helt store krumspringene og det er nesten som kjøre en stor bil. Den enorme frontruten er i høy grad med på å understreke den følelsen. I byen og på en del trange plasser føles Beetle imidlertid uoversiktlig. Den skråe bakparten og det avrundete panseret gjør at du den første tiden kan ha problemer med å finne ut hvor bilen faktisk slutter. Er du ikke forsiktig kan du risikere at hjørnene på støtfangerne blir forholdsvis rufsete. Siden Beetle er en forholdsvis kort bil (4.081 mm) venner du deg imidlertid fort til hvor bilens hjørner er.

Myk

Fjæring og demping er forholdsvis mykt. Det er komforten som er satt i høysetet og hardkjør på asfalt resulterer i krenging og lett understyring. Det er tydeligvis ikke dette Beetle er ment for. Styringen er også på linje med resten av bilens lynne. Ikke spesielt skarp, men passelig anpasset den som liker Beetle-følelsen fremfor GTI-følelsen.

Gromlyd

Vi har ikke fått bekreftet om Volkswagen har gjort noe spesielt for å få 1,6-literen til å låte som originalbobla, men det er i hvert fall noe med motorlyden her som bringer tankene tilbake til den lett fresende gamlebobla. Lyden har også i høyeste grad noe med komfort å gjøre. Plass og komfort finner du mer om på denne lenken.