Motor og kjøreegenskaper

GTI-bil med en økonomisk og sterk dieselmotor er en spennende kombinasjon. Effekten er overveldende, men er det det den ideelle kombinasjonen?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren trekker ikke fra bunn, det er det så å si ingen dieselmotorer som gjør, men plutselig rykker det til. Dreiemomentet slår oss tilbake i dype og deilige Recaroseter. Pumpedysemotoren har vist seg fra sin beste side.

Pumpedyse

150-hesteren som benyttes i Leon Cupra er utstyrt med pumpedyse-teknologi. Diesel sprøytes inn under høyt trykk, og dette sørger for at det blir veldig finkornet tåke i forbrenningskammeret. Vår erfaring fra pumpedyse-motorer er at de har en tendens til å være bråkete og produsere vibrasjoner. Det er kun en delvis sannhet i Leon Cupra. Vibrasjoner er det nemlig lite av, men motorstøy må du regne med.

Mye av alt

Denne motoren har det meste en bil trenger, med en effekt på 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet og et dreimoment på 320 newtonmeter allerede ved 1.900 omdreininger kan du selv tenke hvor sprek denne bilen er. Ved cirka 1.700 omdreininger kjenner du at det begynner å skje positive saker under panseret, og det herlige skyvet stopper ikke før nåla nærmer seg 4.000 omdreininger. I praksis har du stort sett krefter i overflod hele tiden og det akselerer bra selv i sjette gir. Effekten gjør for eksempel at Cupra presterer 0-100 kilometer i timen på 8,9 sekunder.

6 gir

Sekstrinns girkasse er herlig og det passer godt sammen med motoren i Cupra. Den er presis og det er lett sjalte fra gir til gir. Når du kjører aktivt må du gire i et kjør. Det kommer mest av at motoren er sterk og at en dieselmotor har et såpass smalt register og spille på. Sjette giret er nesten for høyt for norske forhold, men går greit på veier hvor du kan kjøre i hundre kilometer i timen. Da ligger turtelleren på cirka 1.800 omdreininger i minuttet. For å kjøre i 80 kilometer i timen må du med andre ord ned i 5. gir.

Trekk på alle fire

Cupra er utstyrt med en Haldex-kobling som sørger for drift på alle hjulene når det skulle være behov for det. I utgangspunktet er Cupra forhjulsdrevet, men hvis det glipper for forhjulene, noe som det gjør ganske ofte, hjelper bakhjulene til. Dette er ikke på langt nær vårt favorittsystem for firehjulstrekk, men det hjelper mye for fremkommeligheten. Kjøreegenskapene blir ikke nevneverdig bedre, den oppfører seg stort sett som en forhjulstrevet bil. Når firehjulsdriften er innkoblet er fordelingen mellom for- og bakaksel 50/50.

Farlig for førerkortet

Denne bilen er farlig for førerkortet. Motoren trekker godt. Det går nærmest umerkelig fortere og fortere, det er nesten krevende og konstant måtte se på fartsmåleren. Selv på veier med inntil 100 kilometer som maksimal hastighet er det fullt mulig å ende opp i klørne på lovens lange armer hvis du ikke kronisk holder følge med fartsmåleren.

Godt grep

Til tross for grisete føre på østlandet den siste tiden opplevde vi at bilen hadde et veldig godt grep. Utstyrt med vinterdekk i dimensjonen 225/45-17 var det sjelden noen dramatikk under vår testtur. Svingene ble forsert på en mesterlig måte og selv med ESP-systemet deaktivert ville ikke Cupra finne på noe særlig kritisk. På snøføre fikk dessuten firehjulstrekket brynet seg. Ved aktiv kjøring under slike forhold er bilen til tider uforutsigbar. Det blir et sjansespill å gjette om det blir under- eller overstyring ut av neste sving. Denne uforutsigbarheten kan i sin helhet tilskrives haldex-koblingen i firehjulsdriften.

Stiv og lav

Cupra er det mest sportslige Seat leverer og da forventet vi at det skulle bli en sportslig opplevelse også. Understellet er stivt og det er bra. Bilen ligger godt på veien og vi har vanskelig for å komme med noen sleivspark til Cupra på dette punktet. Du kjenner tydelig at dette ikke er den ideelle bybilen. I tillegg til at fjæringen ikke er noe glad i dumper og hull er også bakkeklaringen tilpasset motorveier med god standard. Selv elementære barrikader kan medføre lettere subbing hvis du ikke er forsiktig.

Herlig motor og festlige opplevelser på glatte høstveier hadde ikke vært det samme uten skikkelig seter og interiør. Les mer om blant annet dette under kapitelet plass og komfort.