Motor og kjøreegenskaper

TDI motoren passer Audi A8 svært godt. Det kraftige dreiemomentet gjør at du lett blir sjarmert når bilen skyter fremover.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren er forholdsvis ny i Audi-sammenheng og er den eneste motoren Audi leverer med Common-Rail dieselinnsprøytning. Den leveres kun til A8, dessverre, men er helt klart en motor det er lett å bli begeistret for.

Flat kurve

Mange dieselmotorer begynner å bli sterke over et forholdsvis bredt register. Det gjelder også for denne motoren som har en dreiemomentskurve som stiger kjapt opp til toppnivå og ligger der fra 1.800 til 3.000 omdreininger i minuttet. Ved 3.000 omdreininger daler kurven, men motoren har fortsatt en del å gi siden effekten innhenter dreiemomentskurven der den er på vei ned. I praksis er denne motoren mer enn sterk nok fra rundt 1.500 omdreininger og helt opp til 4.000 omdreininger.

Råsterk

Motoren yter 225 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet ligger konstant på 480 newtonmeter mellom 1.800 og 3.000 omdreininger i minuttet. De to turboene har variabel turbingeometri og ladeluftkjølerene er vannavkjølt. Motoren har dessuten to overliggende kamaksler per sylinderrekke, fire ventiler per sylinder og Common-Rail dieselinnsprøytning. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal du klare på 8,2 sekunder og toppfarten er 242 kilometer i timen.

Selv om ikke gassrespons og turtallsvillighet er på nivå med bensinmotorer, skal du være en tanke kresen for å klage på draget i denne bilen. Elastisiteten er imponerende og hvis komforten klarer å drepe fartsfølelsen er det bare å ta en titt på fartsmåleren. Da skjønner du for alvor hva som er en rivende akselerasjon. Det er sjelden vi ser en speedometerviser bevege seg så fort oppover skalaen.

Lavt turtall

Med V8-diesel er det fullt mulig å kjøre på fascinerende lavt turtall. I 100 kilometer i timen i femte gir ligger turtelleren på cirka 1.600 omdreininger i minuttet. Senker du farten til 80 kilometer i timen synker turtallet til cirka 1.400 omdreininger, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Det medfører også at du kan oppnå et svært hyggelig forbruk hvis det er noen kunder på biler til 1,2 millioner som bryr seg om det. 0,8 liter per mil er mulig ved særdeles pen kjøring. Skal du ha glede av alle kreftene du har brukt en solid slump penger på å anskaffe, er det rundt 1,4 liter per mil som ligger nærmest sannheten.

Automatgir hører med

Det finnes ingen alternativer til automatgir på en slik bil. Vi brukte funksjonen ”D” som sikkert mange kjenner. Dette er helt suverent for landeveiskjøring og det girer antagelig raskt nok for de fleste. Det du kan oppleve som det største minuset ved å velge ”D” er at den girer ned litt sent når du gasser på. Dette har Audi-menneskene tenkt på og lagt på en ekstra bokstav, ”S”. Her slipper du unna femte giret i sin helhet og turtelleren strekker seg litt lengre før den sjalter til neste gir. Den girer også ned fortere når farten minker. V8-kreftene blir da litt kjappere tilgjengelig. For de som enda ikke er fornøyd så er det mulig å gire selv med Tiptronic-funksjonen. Da har du full kontroll med girskiftene så sant du ikke beveger deg i ekstremområder. Da girer kassen uansett.

Skikkelig firehjulsdrift

A8 er den eneste bilen i denne klassen med firehjulstrekk og A8 har Torsen-differensial som er et permanent firehjulstrekksystem. Det trekker i utgangspunktet likt på alle hjul. Firehjulstrekket som benytter seg Torsen-differensialen utmerker seg med svært god fremkommelighet, og kjøreegenskapene blir merkbart forbedret i motsetning til en bil med forhjulstrekk. Effekttapet er dessuten minimalt, men uansett ville det knapt ha spilt noen stor rolle med V8 dieselmotor. Når Audi i tillegg har ESP som standardutstyr skal det svært mye til før du havner ut i ukontrollerbare situasjoner.

Nøytral og velbalansert

A8 er ingen bil som er beregnet for aktiv svingkjøring. Den føles litt tung og understellet klarer ikke helt å absorbere nesten 1,9 tonn med luksus. Bilen krenger noe og tilbakemeldingene fra underlaget er ikke akkurat i toppklasse. Dette er normalt på denne type biler og er antagelig gjort sånn for oppnå en enda høyere komfort. Det er på landeveier med ikke altfor mye svinger og motorveier, hvor du ukritisk kan plante all effekten ut i hjulene, hvor A8 3.3 kommer best til sin rett. Da kan du nyte trykket fra seteryggen i fulle drag.

Behold kontrollen med ESP

På testturen fikk ESP-funksjonen hvile mesteparten av tiden, men med ESP aktivert forsvinner alle tendenser til rampete oppførsel samt deler av kjøregleden. Fordelen er imidlertid at du knapt noen gang blir stilt til ansvar for førerfeil. ESP ordner opp for deg og setter bilen tilbake på rett spor. Fra nå av er ESP standard på alle Audi-modeller og innbefatter antispinn (ASR), elektronisk differensialbrems (EDS) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD).

Les videre om plass og komfort på denne lenken.