Motor og kjøreegenskaper

Sterk motor og kjøreegenskaper som trenger tilvenning – i terrenget presterer Grand Cherokee over klassegjennomsnittet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kraftig dreimoment kler store firehjulstrekkere, og med 400 Newtonmeter (Nm) ved 1.800 o/min sørger motoren fra Mercedes-Benz for at Jeep Grand Cherokee er velkledd.

Sterk

En 2,7-liter rekkefemmer med Common Rail innsprøytningssystem sørger for 163 hestekrefter ved 4.000 o/min. Hestekreftene gjør ikke så mye av seg, og Grand Cherokeen gir seg raskt hvis motoren tynes på høyt turtall.

Den femtrinns automatgirkassen er flink til å la motoren jobbe på optimalt turtall, og bilen føles sterk. Det kan bli litt mye giring på svingete vei, men det lar seg enkelt løse ved å låse girkassen i tredje eller fjerde gir. Automatkassen har også en lavgirserie.

Relativt nøysom

I forhold til Grand Cherokeer med bensinmotor er 2.7CRD nøysom på drivstoffet. Det er ikke noe problem å komme under 0,9 l/mil på landevei, og vårt snittforbruk under testuken var 1,07 l/mil.

I oppgitte forbrukstall ligger dieselmotoren en halv liter under den minste bensinmotoren på landevei, og nesten en liter er forskjellen ved bykjøring.

Ærlig

Det er ikke alltid like lett å forstå forskjellene på de forskjellige produsentenes systemer for firehjulsdrift. På mange måter er teknikken uinteressant, og kjøreopplevelsen det avgjørende.

Firehjulsdriftssystemet i Grand Cherokee virker forutsigbart og ærlig. Systemet fordeler kreftene til alle hjul, og i motsetning til en del andre systemer fordeles kreftene også under hjulspinn - noe som er en stor fordel under røffere terrengkjøring.

Fordelingen er i utpangspunktet 40/60 foran og bak. Ved hastighetsforskjeller vil tre oljepumper (foran, senter og bak) sørge for kreftene blir plassert der de trengs. Styrken i systemet er at Jeep ikke trenger å bruke antispinn for å fordele kreftene.

Sideveis

Det vi brukte lengst tid å venne oss til var den sideveis bevegelsen som oppstår når demping og fjæring arbeider. I begynnelsen føles det svært ubehagelig, etter en uke legger du knapt merke til det.

Sidebevegelsen i Grand Cherokee er langt fra noe hint om at det går for fort, det er masse veigrep igjen selv om tilsvarende signaler fra en vanlig bil med rette kunne tolkes som krise.

Det som kan oppfattes som direkte styring er nok bare treghet i systemet, det kommer ingen signaler om veigrepet gjennom rattet.

Holder ikke

Biler til 700.000 kroner skal ha lyktspylere. Biler til 130.000 kroner skal ha også ha det, men mangelen er grovere på en bil delvis laget for landeveien og med denne prislappen.

Vi kan godta at tåkelys fryser til i saltslapsen på norske vinterveier, men at nærlys- og fjernlyssikten blir drastisk redusert etter kort tid på landeveien er uholdbart.

Les videre om plass og komfort.