Motor og kjøreegenskaper

Saab sine modeller med kraftige motorer er ikke de letteste å kjøre hvis du bruker all effekten. Du trenger nemlig god plass rundt deg.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har flere skremmende erfaringer med Saab og mye hestekrefter på forhjulene. Disse bilene har en tendens til å spore til sidene under kraftig akselerasjon. Det gjelder spesielt Aero-modellene og ikke minst den forrige toppversjonen av 9-3, Viggen.

Sporing også her

Nå er ikke denne motoren like kvass som 250-hesteren som sitter i Aero, men også her sliter vi litt med at det sporer kraftig når kreftene blir levert ukritisk til forhjulene. Da må du passe på at du holder skikkelig i rattet og være klar for å kompensere for uforutsigbare bevegelser. Dieselsekseren har like høyt dreiemoment som Aero-motoren.

Ikke sprekest

Motoren i 9-5 3.0 TiD er i sin helhet produsert i aluminium. Den er utviklet av Saab og Isuzu som begge holder til under paraplyen til General Motors (GM). Motoren har fire ventiler per sylinder, to kamaksler per sylinderrekke og dieselen blir matet inn via et felles reservoar (common rail). Dreiemomentet er 350 newtonmeter fra 1.800 omdreininger, men det raser ned rett før 3.000 omdreininger. Effekten er 176 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og dette gjør til sammen at 0-100 kilometer går unna på 9,8 sekunder og at toppfarten er 210 kilometer i timen. Den andre treliteren som er på markedet, BMW 530d, kjører greit fra Saab 9-5, men koster også 100.000 kroner ekstra. Saab med treliters motor ligger ytelsesmessig nærmest BMW 525d for holde oss til dette merket. Den har elleve hestekrefter mindre enn Saab og det samme dreiemoment, men er likevel raskere og kun 14.000 kroner dyrere enn den billigste utgaven av 3.0 TiD.

Trenger ESP

Til tross for at 9-5 3.0 TiD ikke er noe råskinn sammenlignet med den andre 3-literen på markedet går dette fort. Så lenge turtelleren ligger over 2.000 omdreininger har du herfra mye krefter til disposisjon opp til 4.500 omdreininger hvor rødmerkingen starter. Vanligvis er tilfellet at dieselmotorer dør fullstendig før den når 4.000 omdreininger. Du får litt mer rallyfølelse med denne bilen siden den er såpass turtallsvillig. Saab 9-5 har ikke elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standard, og kan ikke leveres med det heller. Hadde elektronisk stabilitetsprogram vært tilgjengelig ville det plusset på regningen med 9.000 kroner. På nåværende saltede og sleipe vinterveier er dette noe du trenger. Det ville vært behagelig med denne elektronikkhjelpen når du er i besittelse av en såpass kraftig motor.

Det er ikke bra nok på biler i denne klassen at ESP ikke er standard. Audi og Mercedes har elektronisk stabilitetsprogram som standard på alle sine modeller og BMW har det blant annet på alle 5-serie modeller med sekssylindrete motorer.

Leken

Med gassen i bunn og vinduet på gløtt er det lett å kose seg i med denne motoren. Den trekker godt og aktiv kjøring på favorittveien er minst like moro med denne dieselmotoren som med en tilsvarende bensinmotor. Frasparket er godt og når gassresponsen i tillegg er er god, skal det mye til for ikke å bli enda mer dieselfanatiker. Grunnen til at vinduet skal stå på gløtt er at motoren gir fra seg en behagelig lyd. Motoren låter grovt og lavmelt og turboen plasserer et diskrét vin på toppen av det hele. Skulle behovet for forbikjøringer melde seg klarer du ikke det i femte gir hvis du skal være noenlunde lovlydig. Femtegir blir i norske forhold kun et cruisegir. Derimot er tredje eller fjerde perfekt for oppgaven. Du freser forbi, raskt og trygt og uten noen form for dramatikk, hvis du ser bort fra sporingen da. Rammen for en givende kjøretur er dermed i høyeste grad tilstedet.

Manuell

Det er ikke ofte vi kommer borti store dieselmotorer og manuelt gir, men det har vi nå. Forrige gang vi kjørte 9-5 var med 250-hesters bensinmotor og automatgir. Da kritiserte vi automatgiret for ikke passe sammen med den sportslig motoren. Den gangen er det omvendt. Vi tror det hadde vært bedre med automat på denne bilen, særlig hvis du kjører mye i byen. Det er ikke noe feil med girkassen, snarere tvert i mot. Den er lettsjaltet og byr ikke på noen utfordringer i det hele tatt. Saab-fenomenet at du må sette bilen i revers før du får ut nøkkelen greide vi ikke å venne oss til denne gangen heller.

Myk

For de som liker biler som ikke er for harde i fjæring er dette bilen. 9-5 er ikke sportslig satt opp og krenger og duver når du tar i. Likevel tilbyr 9-5 underholdene egenskaper og det er heller ikke vanskelig å tolke tilbakemeldingene fra dekk og understell. Forutsigbarheten er det heller ikke noe å utsette på, og selv om bilen er understyrt er det lett å holde kontrollen. Hvis du velger å bruke antispinn har du en fin vakt som passer på det grøvste og sørger for at du slipper hjulspinn.

Store stasjonsvogner handler ikke bare om krefter og kjøreegenskaper, de skal være praktiske og komfortable også. Les mer om dette på denne lenken.