Motor og kjøreegenskaper

Vi lunker bortover en øde landevei og prøver å la være. Men vi må bare kjenne det enda en gang - det herlige suget fra den deilige rekkesekseren. Gasspedalen trykkes i bunn for endte gang.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Girkassen reagerer nærmest umiddelbart. Ned i fjerde, ned i tredje, ned i andre og go. Vi trykkes tilbake i seteryggen mens bilen kaster seg fremover. Kraften er voldsom og fartsøkningen heftig. Den tre liter store rekkesekseren produserer et herlig lydbilde og nærmest freser der den presser seg selv opp mot rødmerkingen.

Men så får Herr Fornuft overtaket igjen. Det er dessverre ingen tysk autobahn vi har foran oss og vi går derfor motvillig av gassen. Selve opplevelsen har bare vart noen få sekunder, men har gitt bedre underholdning enn en gjennomsnittlig spillefilm.

0-100 på 8 sekunder

Som du kanskje forstår - vi ble imponert over denne motoren, som makter å bringe IS300 SportCross fra 0 til 100 kilometer i timen i løpet av respektable 8 sekunder. Kraftkilden trekker uanstrengt og føles råsterk allerede fra 2.000 o/min. Fraværet av turbo og kompressor føles ikke som noe savn. Her er det rent slagvolum og avansert ventilstyring som gjelder.

Når vi passerer 3.000 o/min våkner motoren ytterligere til liv og skyvet opp til 5.000 o/min er herlig. Men det slutter ikke her. For det er mellom 5.000 og 6.400 o/min at motoren viser sitt sanne ansikt. Det er i dette turtallsområdet at du kommer i kontakt med de 214 hestekreftene.

Eksklusiv motorkonstruksjon

Lexus har altså bestemt seg for å satse på en rekkesekser i IS300 SportCross, som dermed befinner seg i et eksklusivt selskap. Bensin-rekkeseksere er merkelig nok en utrydningstruet motorkonstruksjon og benyttes i dag kun av et fåtall bilprodusenter, med BMW, Lexus og Volvo som de mest fremtredende.

Motoren oppnår raskt driftstemperatur, noe som er bra både for mekanikken og passasjerene. Vi ble imidlertid overrasket over at motoren i vårt testeksemplar ved et par tilfeller var litt vond å starte i kaldt vær.

Stor motor betyr som regel det samme som tørst motor, og IS300-motoren er intet unntak. Vi målte et forbruk på 1,44 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som verken er imponerende lavt eller skremmende høyt - slagvolumet tatt i betraktning.

Fin girkasse

Bensinforbruket ville nok blitt noe lavere om IS300 SportCross var utstyrt med manuell girkasse. Bilen er imidlertid kun tilgjengelig med en femtrinns automatkasse, en girkasse som passer bilen godt. Girkassen oppleves som både rask, presis og komfortabel og er relativt kickdown-villig.

Kassen gir deg også mulighet til å gire manuelt ved hjelp av knapper på rattet, noe som fungerer greit. Girkassen tillater manuell nedgiring helt opp til 3.750 o/min, noe som åpner for sportslig kjøring.

Snøprogram

Lexus har utrustet girkassen med tre programmer; normal, power og snow. Forskjellene mellom normal- og power-modus er ikke påtagelig, men snø-programmet gir bilen en helt annen karakteristikk. Med snø-programmet innkoblet nekter blant annet girkassen å gire ned ved gasspådrag. Dette, kombinert med antispinn, sørger for at den bakhjulsdrevne bilen får relativt god fremkommelighet på norsk vinterføre.

Kronglete sjaltegate

Vi synes denne girkassen var et hyggelig bekjentskap. Vi lot oss imidlertid irritere over en del Lexus-løsninger. For det første synes vi sjaltegaten er unødvendig kronglete. Hvorfor ikke en rett gate? Vi er heller ikke imponert over det visuelle. Det er sjeldent vi ser så glorete farver brukt på et girkassepanel. Den skinntrukkede girspakkulen ligger riktignok godt i hånden, men er festet til en usedvanlig pinglete girstang.

Leken

Stor motor og bakhjulsdrift stiller større krav til føreren enn andre konfigurasjoner. Derfor har Lexus utrustet IS300 SportCross med både antispinn og elektronisk stabilitetskontroll (ESP). Førstnevnte lar seg koble ut, i motsetning til stabilitetsprogrammet.

Og det er kanskje like greit at stabilitetsprogrammet vokter dine bevegelser til enhver tid. For IS300 SportCross er relativt leken, og er ikke vanskelig å be opp på dans. Bilen har med andre ord lett for å komme med hekken, og når det er virkelig glatt kunne nok ting skjedd fortere enn de fleste setter pris på uten ESP.

På tørr asfalt er imidlertid ikke bakhjulsskrens noe stort problem, snarere en morsom egenskap. De aller mest sportslige bilførerne vil derfor kanskje irritere seg over stabilitetsprogrammets innblanding.

Dvask styring

En såpass sportslig bil fortjener etter vårt syn sportslig styring. Det mener åpenbart ikke Lexus, som har satset mer på komfort enn på sport. Vi opplevde styringen som dvask og lite presis.

Det samme kan heldigvis ikke sies om bil eller drivlinje. Drivlinjen er helt fri for slark og bilen er retningsstabil på alle typer veg. Det gjelder også ved nedbremsing, noe som skjer hurtig og effektivt ved hjelp av kraftige bremseskiver.

Når vi først er inne på bremsene må vi også nevne at disse er svært lette å dosere, samtidig som det skal relativt lite kraft til for å oppnå full bremseeffekt. Vi bet oss også merke i at dybdeforskjellen mellom gass og bremsepedal er relativt liten. Bra, Lexus.

Stump

Fjærer og dempere fungerer godt over de fleste ujevnheter. Spørsmålet er om de fungerer godt nok når man sammenligner med tyske konkurrenter. Vi mener dessverre at svaret er nei. Bilen kan nemlig bli litt stump over de skarpeste ujevnhetene.

Lexus IS300 SportCross kan altså skilte med en herlig motor, en flott girkasse og kraftige bremser. Men tåler interiøret sammenligning med tyske konkurrenter? Les mer om plass og komfort her.