Motor og kjøreegenskaper

Det er ingen tvil om at det går fort. Det ser du lett på speedometeret, men du merker det ikke.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vel ute på veien lunker vi lett av gårde til motoren blir varm. Før driftstemperaturen er på et forsvarlig nivå, har du en ekstra rødmerking på turtelleren som forteller at det ikke kommer på tale med noe turtall før motoren er klar.

Endelig…

…forsvinner hindringene og 333 hestekrefter kan få jobbe uforstyrret. Når motoren får utfolde seg fritt kjenner du seteryggen godt. De store setene trykker menneskene i bilen godt i ryggen, og store fascinerte øyne kan skimtes i bakspeilet. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 6,3 sekunder, noe som er fort nok. For å få et inntrykk av hvor fort det går, må du titte på speedometeret siden den overlegne komforten i stor grad klarer å skjule fartsfølelsen.

Kamuflerer godt

Vi mener ikke at det er lett å gjemme seg bort i trafikkbildet med en 745, for det er det ikke. Men den skjuler godt hvor fort du egentlig kjører. Den er altfor rask for norske forhold, og i 100 kilometer i timen i sjette gir er det bare så vidt motoren ”går rundt”. Det solide dreiemomentet gjør at det ikke er noe problem å ligge på motorveien med 1.500 omdreininger på turtelleren. Ved 3.600 omdreininger er dreiemomentet oppe i 450 newtonmeter og på høye turtall merker du en tydelig forbedret trekkvillighet på denne bilen sammenlignet med den utgåtte 740. Den oppgraderte motoren har en herlig gassrespons og fra stillestående skyter bilen fart ved den minste berøring av pedalen. Det trekker solid over hele turtallsregisteret.

Føles lett

Produsenter av biler i denne klassen står ovenfor en stor utfordring under utviklingen av bilen. Det er den stadig økende vekten de må slite med. Men BMW 745 føles ikke ut som noen tung bil, snarere tvert i mot. Dette kan i stor grad tilgodeskrives BMWs system Dynamic Drive som er et aktivt system som ved hjelp av hydraulikk hindrer krenging betydelig. Dette har den samme virkningen som Mercedes’ Active Body Control (ABC). Det spiller ingen rolle om det er trange fjellveier eller langstrakte motorveier som skal tilbakelegges. Vekten er tryllet vekk og den oppfører seg ikke i det hele tatt som om den har for mye sideflesk. Det er også mulig å velge en sportsinnstilling på demperne. Den finner du i iDrive, og da merker du at bilen blir litt hardere og tyngre på styringen. 745i vil også bytte mellom sportlig og komfortabel innstilling av demperne etter hvert som kjørestilen din forandrer seg.

Elektronisk hjelp

Testbilen ruller på 18-tommers felger og har dekk i dimensjonen 245/50-18. Det høres enormt ut, men dekkene kjennes helt riktig ut. På tørre veier sitter de som klistret, men skulle det bli vått, så forringes grepet litt. Mye elektronikkhjelp er strengt tatt nødvendig på en så tung bil, og på snødekte veier jobbet det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSC) intenst. Systemet kan kobles vekk i iDrive, men da må farten senkes mye for ikke å havne i grøfta. BMW 745i har alt det utstyret som trengs for å kontrollere nesten to tonn under de fleste forhold og den oppleves lettkjørt når du blir vant til størrelsen.

Nøytral og velbalansert

745i er ingen bil som er beregnet for aktiv svingkjøring selv om den føles lett og understellet absorberer nesten 1,9 tonn på en mesterlig måte. Tilbakemeldingene fra underlaget er nemlig ikke akkurat i toppklasse. Dette er normalt på denne type biler og er antagelig gjort sånn for oppnå en enda høyere komfort. Det er derfor på landeveier med ikke altfor mye svinger og motorveier, hvor du ukritisk kan plante all effekten ut i hjulene, hvor 745 kommer best til sin rett. Da kan du nyte trykket fra seteryggen i fulle drag.

Er du derimot på et trangt sted eller du skal prøve å lukeparkere denne kjempen, kan vi melde om at den er nesten like uoversiktelig som Telenors Gule Sider, men heldigvis er utstyrt med den beste markeringen av omkringliggende elementer, ved hjelp av parkeringssensorer, vi noen gang har sett.

Ventilene bestemmer

Slagvolumet på 4,4 liter er identisk med motoren som sitter i den utgåtte 740. Hemmeligheten bak effektoppgangen fra 286 til 333 hestekrefter er avansert ventilstyring. Variable ventiltider, dobbel vanos, har eksistert lenge, men nå har BMW også innført Valvetronic. Dette er system som varierer ventilenes løftehøyde. I tillegg til at det har gitt mer effekt gir det også gunstig drivstofføkonomi. Vi klarte å kjøre med et forbruk på én liter per mil når vi skjerpet oss skikkelig. Når vi kjørte slik vi hadde lyst til, nærmet forbruket seg greit 1,7 liter per mil. Aktiv bruk av krefter koster med andre ord mye penger uansett hvor avansert motoren er.

Hvor er girspaken?

BMW 7-serie er den første bilen på markedet med sekstrinns automatkasse. Girspaken er lokalisert på høyre siden av rattet og har tre posisjoner - stillestående, forover og bakover. I utgangspunktet sitter girspaken for nært vindusviskerhendelen og det ble flere runder med spyling av frontrute og lys stedet for sette bilen i gir. Etter skikkelig opptrening av motorikken i fingrene gikk det bedre.

Under kjøring kan du velge mellom normalt sjaltemønster med tilgang til alle seks girene, sportsprogram, eller manuell giring med knapper på forsiden og baksiden av rattet. Sportsprogrammet gjør at du lett holder et høyere turtall og at girkassen blir mer kickdown-villig. Den manuelle varianten er strengt tatt ikke nødvendig, men hvis du velger å bruke den girer du ned på forsiden av rattet og opp på baksiden. Vi brukte stort sett de andre funksjonene og det er vel unødvendig å si at giringene er så myke at du knapt merker det.

Like viktig som krefter i overflod er plass og komfort. Rumpemassasje, herlige seter og overflod av utstyr finner du mer om på denne lenken.