Motor og kjøreegenskaper

Diesel er in og klodens bilprodusenter lanserer nye dieselmotorer på løpende bånd. Ford er intet unntak og har utrustet både Focus og nye Fiesta med moderne dieselmotorer. Nå er det Mondeo sin tur.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford Focus 1.8 TDCi ble lansert for et snaut år siden, og vi lot oss imponere over den nye dieselmotoren da vi prøvekjørte den i Sevilla. Ikke bare er motoren sterk og sprek, den har i tillegg en usedvanlig myk gange og produserer svært lite støy sammenlignet med det vi har vært vant med fra andre dieselmotorer.

Ny 1.4-liter

Det samme kan sies om Fords nye 1,4-liter, som er plassert under panseret i nye Fiesta. Vi hadde i hvert fall svært lite å utsette på denne motoren etter at vi stiftet bekjentskap med Ford Fiesta 1.4 TDCi i Estepona for en drøy måned siden.

Common Rail

Det er derfor ingen hemmelighet at vi hadde store forventninger til Fords nyeste motor - 2.0 TDCi. I likhet med sine mindre familiemedlemmer mates også denne motoren av et såkalt felles reservoar (common rail). Et felles reservoar kjennetegnes ved at det leverer diesel under svært høyt trykk, ofte opp i mot 2.000 bar. Drivstoffet går ikke omveien via ventilene, men sprøytes direkte inn i sylindrene. Resultatet er svært god forstøving, noe som i sin tur gir god drivstoffutnyttelse, økt dreiemoment, økt effekt og lavere forbruk.

Ikke lydløs

Ble våre høye forventninger innfridd? Svaret er et betinget ja. Bakgrunnen for at motoren ikke kan belønnes med terningkast seks, er at den produserer for mye støy. Mens man i Focus 1.8 TDCi knapt merker at man har en dieselmotor under panseret, er det aldri noen tvil om hva slags motor man har under 2.0 TDCi-panseret.

Den harde gangen og karakteristiske diesel-knatringen levner ingen tvil om at det er diesel som sørger for bilens fremdrift. Når det er sagt, skal det legges til at lydnivået på ingen måte er voldsomt og at støyen er bedre dempet enn i mange andre diesel-biler. Det skal også sies at motoren produserer relativt lite vibrasjoner. Vi hadde imidlertid håpet på en enda mer lydløs motor.

Sterk og sprek

Når det gjelder kraft og effekt, kommer imidlertid 2.0 TDCi svært godt ut. Motoren trekker rent fra 1.200 o/min og leverer et skikkelig skyv fra 1.500 til 2.000 o/min. Maksimalt dreiemoment, 330 Nm, er på plass ved 1.800 o/min, men deretter falle momentkurven relativt bratt. Dette er imidlertid ikke noe stort problem. Den turtallsvillige motoren leverer nemlig 90 hestekrefter allerede ved 2.000 o/min og det er flere å hente. Motoren trekker derfor godt opp til 3.800 o/min, der toppeffekten, 130 hestekrefter, er på plass.

10,2 sekunder

Kombinasjonen kraftig bunndrag og turtallsvillighet gjør 2.0 TDCi til en effektiv motor. Resultatet er at stasjonsvognutgaven av Mondeo, som veier 1.554 kilo, klarer øvelsen 0-100 i løpet av respektable 10,2 sekunder. Det kraftige bunndraget, kombinert med en relativt kvikk gassrespons, sørger i tillegg for at forbikjøringer kan gjøres unna raskt og effektivt.

Mondeo-motoren egner seg også godt for avslappet motorvei-kjøring. Når man når 100 kilometer i femte gir legger nålen seg pent på 2.100 o/min.

Lettsjaltet girkasse

Girkassen betjenes via en behagelig, skinntrukket girspakkule. Den manuelle femtrinns-kassen er lettsjaltet og spaken glir lett i trinn. Vi synes imidlertid at girspaken er plassert svært nær dashbordet, noe som førte til at vi måtte strekke oss unødvendig mye for å nå frem til tredje og femte gir.

Problemer med igangsetting

Om det skyldes motor eller girutveksling vet vi ikke, men vi opplevde flere ganger å kvele motoren ved oppstart fra første gir. Dette er irriterende og synes å være et problem som er knyttet til Mondeo. Vi opplevde i hvert fall det samme problemet da vi testet Mondeo med den gamle dieselmotoren, 2.0 TDdi.

Vi er heller ikke helt fornøyd med forbruket. Vi målte et forbruk på 0,79 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er i overkant av hva vi forventet.

Flotte kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er blant Mondeos sterkeste sider. Mondeo preges blant annet ved uvanlig direkte og presis styring, noe som gir bilen et sportslig preg. Dette, kombinert med et relativt stivt demperoppsett og god retningsstabilitet, gjør Mondeo lettkjørt og underholdende på svingete veger.

Gode dempere

Det faktum at Mondeo har et stivt oppsett som motvirker både krenging og duving, går ikke på bekostning av komforten. Mondeo takler både hull, smådumper og telehiv på en svært god måte og det er sjeldent at ujevnheter i veibanen forplanter seg opp i førersetet.

Men det finnes en type ujevnheter som kan få Mondeo ut av fatning. Vi opplevde også denne gangen å skrape nedi enkelte fartsdumper - til tross for at bilen på ingen måte var tungt lastet. Dette er ikke noe stort problem, men er irriterende nok til at det bør nevnes. Ford burde etter vårt syn kompensert for den lange akselavstanden - 275 centimeter - ved å gi bilen en noe større bakkeklaring.

Forutstigbar og trygg

Mondeo har i utgangspunktet en nøytral opptreden og skal provoseres hardt før den kommer med hekken. Når bakenden først kommer, oppleves situasjonen som relativt udramatisk. Litt motstyring er vanligvis alt som skal til for å få kontroll. Mondeo 2.0 TDCi er i tillegg utrustet med et elektronisk stabilitetskontroll (ESP), noe som gjør bilen enda mer forutsigbar. Stabilitetsprogrammet er svært raskt og aktiverer seg selv straks det registrerer antydning til skrens. Skumle situasjoner avverges med andre ord før de har rukket å bli farlige, noe som resulterer i at Mondeo føles svært trygg med stabilitetsprogrammet innkoblet.

Nyttig antispinn

2.0 TDCi-motoren leverer som nevnt 330 Nm allerede ved 1.800 o/min, noe som uten antispinn ville resultert i hyppig hjulspinn på norsk vinterføre. Ford har derfor utrustet bilen med et system som tar i bruk både bremser og redusert motorkraft for å forhindre slipp på forhjulene. Antispinn-systemet er en nyttig følgesvenn, både i glatte akselerasjonsfelt og i bratte kneiker.

Gode bremser

Ford Mondeo har skivebremser på alle fire hjul og er i tillegg utrustet med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Sistnevnte medvirker til at bilen oppfører seg stabilt ved nødbremsing.

Bremsene er enkle å dosere, samtidig som det kreves relativt lite kraft for å oppnå full bremseeffekt. Ikke alle bilmodeller kan skilte med denne kombinasjonen. I tillegg skal Ford ha skryt for plasseringen av gass- og bremsepedal. Dybdeforskjellen er nemlig svært liten, noe som gjør at man sparer verdifulle hundredeler når foten skal flyttes fra gass til brems.

Ford Mondeo 2.0 TDCi kan altså skilte med flotte kjøreegenskaper og en flott, om enn noe støyende motor. Men vi gir oss ikke her. La oss ta en nærmere kikk på plass og komfort.