Motor og kjøreegenskaper

Med automatkasse og en treliters V6-motor under panseret klarer X-type 0-100 på respektable 7,5 sekunder. Men X-type 3.0 V6 er ikke bare rask - den byr i tillegg på svært gode kjøreegenskaper.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jaguar har tatt ut 231 hestekrefter fra den tre liter store motoren, noe som tilfeldigvis er nøyaktig det samme som BMW tar ut av sin treliter. Maksimalt dreiemoment, 279 Nm ved 3.000 o/min, er imidlertid noe svakere enn det de tyske konkurrentene kan by på - uten at dette oppleves som et problem. Motoren trekker nemlig uanstrengt selv ved svært lave turtall og har ingen problemer med å trekke den 1,5 tonn tunge bilen oppover selv de bratteste bakker uten å ty til høyt turtall.

Flott skyv

Men det er først når man trykker gasspedalen i bunn, at motoren virkelig kommer til sin rett. Fronten reiser seg merkbart ved fullt pådrag og når turtallet passerer 4.500 o/min leverer motoren et herlig skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Ved slike høye turtall skaper kraftkilden et herlig, snerrende lydbilde - et lydbilde som maner frem katten som har gitt bilen navn. Ved høye turtall er gassresponsen nærmest umiddelbar, noe som innbyr til lek, moro og svingkjøring. Kombinasjonen av kraft og respons resulterer i at man gleder seg til å nå igjen menn med hatt - forbikjøringer er nemlig moro med denne bilen.

Tørst

Store motorer er ikke bare dyre i innkjøp - de er også dyre i bruk. Vi målte et blandet forbruk på nøyaktig 1,5 liter, noe som ville ha blitt dyrt i lengden. Det skal imidlertid sies at bilen ble testet svært aktivt, også på lukket bane. Normalt vil nok blandet forbruk ligge ned mot det Jaguar selv oppgir - drøye 1,0 liter.

Komfortabel

X-type 3.0 V6 Executive er tilgjengelig både med manuell og automatisk girkasse. Vi testet bilen med 5-trinns automatkasse (24.100 kr) - og angret ikke. Girkassen leverer masse komfort og sjalter mykt og behagelig ved normal kjøring. Samtidig er girkassen rask nok til at den duger også ved aggressiv kjøring. Kassen er blant annet svært kickdown-vennlig og bruker relativt kort tid på å gire ned.

Vi har med andre ord lite å utsette på denne girkassen. Blant de få tingene som trekker i negativ retning er det faktum at den bruker lang tid på å gire opp når man går raskt av gassen ved høye turtall. Vi synes også Jaguar kunne lagd en mer ukomplisert sjaltegate. Løsningen, slik den nå fremstår, er unødvendig kronglete.

Flotte kjøreegenskaper

Det at motor og girkasse fungerte godt, var forventet. Vi lot oss imidlertid overraske over at kjøreegenskapene er så gode som de faktisk er. X-type kjører nemlig svært godt - uansett fart, vegstandard og føreforhold.

Det første du vil legge merke til, er at X-type oppleves som en større bil enn den egentlig er. Dette skyldes sannsynligvis det faktum at bilen er svært retningsstabil og at den ligger tungt og stødig på veien.

Stabiliteten går imidlertid ikke på bekostning av svingvilligheten. Styringen er ikke direkte sportslig, men direkte og presis nok til at bilen retter seg etter førerens rattbevegelser uten å kny. Dette, kombinert med en kraftig motor, resulterer i at aktiv svingkjøring blir en stimulerende opplevelse.

Imponerte på bane

Men det var først på lukket område vi virkelig fant ut hvor gode kjøreegenskaper bilen faktisk besitter. Firehjulsdriften, 40 prosent foran - 60 prosent bak, sørger ikke bare for at bilen akselerer raskt rett frem. Firehjulsdriften sørger i tillegg for at bilen har et svært godt sideveis grep og at glatte hårnålssvinger kan forseres langt raskere enn det som hadde vært mulig med for- eller bakhjulsdrift.

X-type oppleves som nøytral og man skal kjøre svært hardt før bilen går inn i skrens. Men selv når skrens oppstår, oppleves det hele som udramatisk. Forhjulsskrens oppheves ved gasspådrag - mens bakhjulsskrens oppheves greit med motstyring.

Effektivt stabiliseringsprogram

Som om ikke firehjulsdriften skulle være nok - vår bil var i tillegg utrustet med elektronisk stabilitetsprogram, på Jaguar-språket kalt DSC (Dynamic Stability Control). Med dette innkoblet blir bilen enda lettere å håndtere og det er knapt mulig å rote seg inn i farlige situasjoner.

Sliter med småhull

Vi har, som den oppvakte leser forstår, svært lite å utsette på bilens kjøreegenskaper. Det skal imidlertid nevnes at vi har vært borti enda bedre dempere. X-type 3.0 V6 takler nemlig ikke de aller skarpeste ujevnhetene like godt som enkelte konkurrenter fra Tyskland. Vi opplevde i hvert fall at småhull forplantet seg opp i førersetet. Når det er sagt, demperne har ingen problemer med å takle verken lange ujevnheter eller fartsdumper.

Stabilt ved nedbremsing

Raske biler trenger raske og stabile bremser. Dette har Jaguar forstått. X-type-bremsene er lette å dosere og bilen bremses raskt og stabilt ned fra høye hastigheter.

En snerrende motor, en komfortabel men samtidig rask girkasse og fremragende kjøreegenskaper. Holder seter, interiør og instrumenter like høy kvalitet? Les mer i kapittelet Plass og komfort.