Motor og kjøreegenskaper

I Jeep Cherokee finner du ingen viskositetskoblinger eller andre billigsystemer for fordele kraften mellom for- og bakaksel.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jeep Cherokee er en solid bil som er bygget for uvøren bruk på all slags underlag. Cherokee Sport med 2,4 liters bensinmotor er utstyrt med firehjulstrekksystemet Command-Trac. Dette skiller seg fra det andre systemet til Jeep ved at du til dagelig kjører med bakhjulsdrift. Den sterkere modellen med 3,7 liters motor har systemet Selec-Trac, som er et permanent firehjulstrekk system.

Tøff

Til dagligdags bruk duger det lenge med bakhjulsdrift, men skulle behovet for bedre grep melde seg kan du koble inn forhjulene med en spak ved siden av girstanga. Det kan du gjøre i inntil 88 kilometer i timen. Firehjulstrekket på Cherokee egner seg bare til løst underlag, siden det er av den typen som kan ødelegge girkassa hvis det blir brukt på asfalt. Noe som er ganske uvanlig for klassen er differensialsperre. Cherokee har sperre bak, og det hindrer effektivt at bakhjulene spinner i forhold til hverandre.

De mest slitsomme slepeoppdragene kan utføres enkelt ved å koble inn lavgiret. Styrken på motoren ligger på et forholdsvis høyt turtall, og for å slippe å slite ut kløtsjen, kan du oppleve at lavgiret blir mer nødvendig en du kanskje skulle tro i utgangspunktet.

Best til arbeidsoppgaver

Det er som ”arbeidsbil” eller ”hobbybil”, kall det hva du vil, som Cherokee egner seg best til. Kjører du mye rundt med båthenger eller noe annet hengende i slepekroken har Cherokee det som skal til. Høy bakkeklaring og glimrende fremkommelighet gjør at du har mye ressurser å gå på. Cherokee er også godt egnet til bykjøring. Fortauskanter, fartsdumper, hull og rabatter er barnemat for en firehjulstrekker. Lukeparkering går også greit til tross for at reservehjulet sitter utenpå bagasjeluken.

Hva med landeveien?

På landeveiskjøring hadde vi litt problemer med å bli skikkelig venn med Cherokee. Det er opplagt at Cherokee er laget mer for å forsere upløyd mark enn veier med fast dekke. På svingete vei slet vi med krenging, understyring, dårlig grep og få tilbakemeldninger fra dekkene. Det var rett å slett vanskelig å vite om forhjulene hadde grep eller ikke. Når veien rettet seg ut merket vi tillegg at retningsstabiliteten ikke er optimal.

Girkassen på Cherokee er presis og forholdsvis lettsjaltet. Girstanga er av typen spett, men til tross for det blir ikke sjaltebevegelsene unødig lange eller tunge.

Trenger turtall

Cherokee 2.4 Sport er ustyrt med en 2,4-liters firesylindret motor. Effekten er 152 hestekrefter ved 5,200 omdreininger i minuttet. Det er greit, og er for så vidt nok for Cherokee, hvis ikke akselerasjonsbehovet er for fremtredende. Den noe større svakheten er dreimomentet på 224 newtonmeter som ikke oppnås før 4.000 omdreininger. Det medfører at motoren må skremmes opp på høyt turtall for at den skal virke skikkelig, og selv om det er en ulempe, opplevde vi det også litt som en vanesak. Cherokee går fort nok for de tildelte kjøreegenskapene, men dieselmotor er nok et bedre alternativ for de som vil ha en litt mer avslappet kjørestil.

Les mer om plass og komfort på denne lenken.