Motor og kjøreegenskaper

Det eneste den nye motoren har tilført PT Cruiser er balanse, ellers er den for svak for en så fleksibel bil med mye plass.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Panseret på PT Cruiser ser ut som det skjuler enn romslig V8. Det gjør det ikke. En rekkefirerer på 1,6 hestekrefter svarer ikke helt til det inntrykk eksteriøret gir.

Høyt turtall

115 hestekrefter ved 6.300 o/min, og 157 Newtonmeter (Nm) ved 4.550 o/min sier en del, kraften er tilgjengelig i et lite komfortabelt område. Motoren er fleksibel, men uten kraft på lavere turtall.

Motorens fortrinn er at den er avgiftsgunstig, og tross alt relativt sprek på høye turtall. Vi målte testforbruket til 0,81 l/mil, og det er ikke så galt. Vi hadde fryktet et høyere forbruk i og med at det ble nødvendig å kjøre mye med full gass.

Kjører godt

Særlig i bytrafikk kjennes styring og demping kvikk, nærmest litt sportslig. Også svinger på landeveien takler PT Cruiser med god balanse. Prisen for disse kjøreegenskapene er stiv fjæring, og at smådumper kjennes godt.

Bremsene gjør jobben, men du må bruke krefter på bremsepedalen for å få full effekt. PT Cruiser oppfører seg pent under hard oppbremsing. Antispinn er standard på PT Cruiser.

Direkte

Styringen i PT Cruiser er direkte på godt og vondt. Med piggfrie vinterdekk montert var sporing under akselerasjon plagsom, og slag forplantet seg til rattet.

Positivt direkte var girkassen, den ga muligheter til raskt å dra på leting etter kreftene. Utvekslingen i girkassen virker fornuftig, og det er ikke på grunn av den at PT Cruiser føles undermotorisert.

Neste avsnitt handler om plass og komfort.