Motor og kjøreegenskaper

Til tross for begeistringen over billige gummimatter på dashbordet - det er kjøreegenskapene som imponerer mest.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Til og med i lovlige hastigheter kan svingete norske veier by på utfordringer, særlig for biler i klassen Honda CR-V tilhører. Vi vil gå så langt som til å si at CR-V går ut av sin klasse, og kan prøve seg mot ordinære mellomklassebiler når det gjelder kjøreegenskaper.

Liker svinger

Nesten uten krenging takler CR-V svingene, og har du for stor fart inn i svingen på tørt føre protesterer forhjulene litt før understellet konsentrer seg om jobben å få deg gjennom. CR-V er godt balansert for sommerføre, men tar du ut hele fordelen i høyere fart på dårlig føre vil nok CR-V oppleves som nervøs med hekken. Det er prisen for balanserte kjøreegenskaper.

Systemet Honda har valgt for firehjulsdrift gjør hekken enda mer nervøs. Bakhjulene blir ikke tildelt motorkraft før forhjulene har begynt å spinne. Dette medfører at bilen kan gå fra understyrt (forhjulsskrens) til overstyrt (bakhjulsskrens) i løpet av en sving. Det vil nok mange føle ubehagelig.

Innvendinger til tross

Til tross for våre innvendinger er det vanskelig å tenke seg hvilke av konkurrentene som kan hamle opp med CR-V når det gjelder kjøreegenskaper. Testbilen var utstyrt med bredere dekk enn de som kommer som standard, men vi tror ikke de utgjør den store forskjellen. CR-V er over klassegjennomsnittet stiv i dempingen, og hardere dekk er ikke med på å øke komforten.

Det stramme understellet hjelper også til under harde oppbremsinger. Gode bremser med elektronisk bremsekraftfordeling stopper CR-V effektivt og med god kontroll. I kontrast til de velfungerende bremsene føles styringen vag.

River og sliter

Selv under vanlige forbikjøringer må du tviholde i rattet. Forhjulene har sin egen vilje ved gasspådrag. Det er ikke sikkert det har noen teknisk sammenheng, med vinglingen og den puslete styrefølelsen reduserer tilliten til kjøregenskapene.

Girkassen i CR-V er lettsjaltet og presis, det er viktig med en motor som yter sitt beste på 6.500 o/min.

3 hestekrefter til

To-literen i CR-V har gjennomgått forbedringer. Lavere utslipp, lavere forbruk, bedre dreiemoment på lavere turtall og tre ekstra hestekrefter. Som nevnt skal det turtall til for at i-VTEC-motoren leverer 150 hestekrefter. Dreiemomentet er økt fra 182 Newtonmeter (Nm) ved 4.500 o/min til 192 Nm ved 4.000 o/min.

i-VTEC-motoren er fleksibel. Morsom blir den først når turtelleren er nærmere effekttoppen enn dreiemomenttoppen. Forbruket er oppgitt til 0,91 l/mil, vi målte 0,92 l/mil under vår testing.

Vi kan avsløre at den positive tonen fortsetter i avsnittet om plass og komfort.