Motor og kjøreegenskaper

BMW 5-serie Touring er tilgjengelig med tre diesel- og fire bensinmotorer. Vi valgte minste bensinalternativ - og angret ikke.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selvfølgelig ville det ha vært moro å teste en 530i, som kan skilte med 231 hestekrefter. For ikke å snakke om 540i, som er utrustet med en 4,4 liters V8-motor som yter 286 hestekrefter. Problemet med disse bilene er at de koster henholdsvis 684.000 og 982.000 kroner.

Og hva skal man egentlig med disse supermotoriserte stasjonsvognene? Vi klarte oss i hvert fall utmerket med minstemann i bensinfamilien, 520i, som koster 496.000 kroner med automatgir.

2,2 liters rekkesekser

520i er nemlig utrustet med en glimrende motor, som faktisk har et større slagvolum enn det misvisende navnet skulle tilsi. Under 520-panseret finner vi nemlig en flott rekkesekser med 2,2 liter slagvolum. De seks sylindrene leverer respektable 170 hestekrefter ved 6.100 o/min, noe som flytter den store stasjonsvognen fra 0-100 kilometer i timen i løpet av 10,5 sekunder.

Variable ventiltider

Den kultiverte rekkesekseren er ikke satt opp med verken turbo eller kompressor. Likevel er den svært fleksibel. Dette skyldes blant annet at motoren er utrustet med BMWs såkalte Vanos-teknologi - eller variable ventiltider. De variable ventiltidene sørger for at motorens fyllingsgrad tilpasses turtallet, noe som i sin tur sørger for at motoren både klarer å levere kraft i bunn og høy effekt på topp.

Våkner over 4.000

Teknologien oppleves i praksis ved at motoren trekker godt allerede fra 1.500 o/min og oppover mot 4.000 omdreininger. Når man passerer 4.000 skifter motoren karakteristikk og blir langt mer aggressiv. Derfra leverer kraftkilden et fint skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.700 o/min. Motoren kommer aller best til sin rett når den får lange ut i andre og tredje gir, der den produserer en deilig akselerasjon.

Stjeler krefter

Vår motor var koblet sammen med en 5-trinns automatgirkasse. Som automatkasser flest stjeler denne litt krefter sammenlignet med en manuell kasse. Med manuell kasse er bilen ett sekund raskere på øvelsen 0-100.

I tillegg har automatkasser en tendens til å gjøre motorer tørste. Vi målte et forbruk på 1,34 liter per mil ved aktiv blandet kjøring.

Rask

Når det er sagt, må det sies at vi synes kassen passet godt til motoren. Kassen er rask, både ved opp- og nedgiring. I tillegg er den kickdownvillig. Vårt testeksemplar tillot nedgiring fra tredje til andre gir helt opp til 4.000 o/min, noe som medvirker til å gi bilen et sportslig preg.

Samtidig er kassen komfortabel. Ved forsiktig gasspådrag utfører girkassen behagelige og knapt merkbare girskift, noe som gjør bilen behagelig i bytrafikken.

Ikke full kontroll

Kassen har også en tidsriktig "manuell" funksjon. Vi skriver "manuell" i anførselstegn, fordi girkassen overstyrer føreren både ved høye turtall, der den girer opp, og ved kickdown, der den girer ned. Den manuell funksjonen er likevel fin å ha ved sportslig kjøring, fordi girkassen ikke girer opp når man går av gassen i sving. Dermed ligger motoren med høyt turtall og venter på gasspådrag. Den manuelle funksjonen er også grei å ty til når man ønsker motorbrems, for eksempel i lange bakker.

En del automatgir-produsenter, for eksempel Lexus, har en tendens til å lage kronglete sjaltemønstre. BMW har i stedet satset på en forbilledlig rett og ukomplisert sjaltegate. Det skal også nevnes at girspaken er godt plassert og svært god å holde i.

E-klasse i bakhodet

Vi har nettopp testet nye Mercedes-Benz E-klasse og lot oss imponere over bilens hjuloppheng, som leverer fantastisk komfort. Vi hadde derfor nye E-klasse i bakhodet da vi dro for å hente "vår" 520i Touring. Hvordan ville denne fem år gamle bilen klare seg sammenlignet med Mercedes-Benz' nyeste våpen?

Dessverre viste det seg at vårt testeksemplar var satt opp med både sportsunderstell og 235/45-17-dekk. Bilens komfort-egenskaper var med andre ord svært lavt prioritert. Med et slikt oppsett blir 5-serien stiv og stutt og vi opplevde at den slapp gjennom mange av de skarpeste ujevnhetene.

Brede dekk har også en tendens til å mislike hjulspor i asfalten, noe som oppleves som sporing. Bilen mister derfor sin retningsstabilitet og må til tider gjetes, noe vi opplevde som irriterende. Med sportsunderstell og fete puddinger ble sammenligningen med E-klasse uinteressant - bilene befinner seg i to ulike divisjoner.

Sportslig

Når det kommer til sportslig kjøring derimot, er bilen overraskende morsom - bilens størrelse og tyngde tatt i betraktning. Styringen er uvanlig direkte, noe som gjør aktiv svingkjøring til en fryd og takket være de brede dekkene er sidegrepet upåklagelig. Det sportslige hjulopphenget begrenser krenging til et minimum, noe som resulterer i at den store stasjonsvognen oppleves som langt mer sportslig enn utseendet skulle tilsi.

Effektivt stabilitetsprogram

Standardutstyret omfatter blant annet et elektronisk stabilitetsprogram, som hos BMW kalles DSC (Dynamic Stability Control). Dette sørger for at den bakhjulsdrevne bilen blir snill som et lam. Velger du å la stabilitetssystemet være innkoblet, er det nærmest umulig å provosere frem bakhjulsskrens, noe som gjør den bakhjulsdrevne bilen sivilisert også på vinterstid.

Udramatisk

Selv etter å ha koblet ut sikkerhetsnettet må bilen presses svært hardt før den slipper i svingene på tørr asfalt. Men hvis man provoserer bilen hardt nok, vil man finne ut at bilen først advarer ved en forsiktig understyring. Hvis man fortsetter å presse bilen, kommer omsider bakhjulsskrensen. Hekken beveger seg imidlertid på en relativt kontrollert og udramatisk måte og hvis man er raskt ute med litt kontrastyring tar det ikke lang tid før bakvognen er på plass igjen.

Effektive bremser

Bremseredskapen er det heller ingen ting å si på. De flotte bremsene er blant annet lette å dosere. I tillegg er de svært kraftige og opererer tett opp mot grensen for låsing. Den automatiske bremsekraftfordelingen fungerer utmerket og sørger for at bilen opptrer meget stabilt ved nødbremsing, også i sving. BMW fortjener også skryt for pedalplasseringen. Dybdeforskjellen mellom gass og bremsepedal er nemlig liten.

Men hvordan er seter, ratt, instrumenter og knapper? Les videre om plass og komfort.