Motor og kjøreegenskaper

Trailblazer har ikke V8-motor. V8-eren er erstattet med en sprek rekkesekser på 4,2 liter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle odds skulle jo tilsi at her burde det vært en V8-motor. I stedet har GM utviklet en rekkesekser i aluminium. Motoren har fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler. Effekten er 273 hestekrefter ved 5.750 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 373 newtonmeter ved 3.500. Kurven er flat og 90% av kraften er tilgjengelig mellom 1.600 og 5.600 omdreininger i minuttet. 0-100 kilometer i timen er ikke så veldig spennende i denne sammenhengen, men det går faktisk unna på 9 sekunder. På full rulle går TrailBlazer i 192 kilometer i timen. Trenger du å drasse med deg tunge tilhengere kan TrailBlazer takle 2.609 kilo på hornet.

4WD med valgmuligheter

I utgangspunktet er TrailBlazer bakhjulsdrevet med forhjulsnavne frikoblet. Vri bryteren for innstilling av firehjulstrekk et hakk med klokken og du har et tenkende system. ”Autotrac” heter det og overfører kraft til forhjulene via en viskositetskobling dersom bakhjulene slipper. Permanent firehjulsdrift får du ved å vri bryteren enda et hakk. Da er kraften fordelt i forholdet 50/50 foran og bak. Med verstingvarianten av firehjulstrekksystemet valgt får du i tillegg reduksjonsgir. Og med differensialbrems på bakakselen tok vi oss ganske godt frem i ulendt terreng. Ventilerte skivebremser på alle fire hjul sørger for at det stopper fort nok også.

Hva med bakkeklaringen?

På vår faste runde i sølepytten klarte Trailblazeren seg ganske bra. Motoreffekt og drivlinje er helt på nivå med konkurrentene, men bakkeklaringen er helt elendig. Det var knapt en eneste gresstust som passerte under bilen uten å komme borti ”spoileren” foran. Heldigvis var den solid. Vi hadde også et annet problem og det var at dekkene på Trailblazeren pakket seg med gjørme. Dette gjorde at vi til tider hadde noe problemer der det var fuktig. Det gikk bra, men dekk med litt grovere mønster enn vi hadde er nok å foretrekke.

På landeveien

TrailBlazer føles på ingen måte som noen sinke selv om den ikke har V8-motor. Den nye rekkesekseren trykker skikkelig og vi kan ikke helt tenke oss at noen vil føle at dette blir for sløvt.

Det eneste måtte være lyden da, for denne motoren høres knapt i det hele tatt. Det er kun under tøff belastning i litt hastigheter at det viner litt, ikke brummer. Bilen har litt dårlig retningsstabilitet og farten merker du ikke mye til. Da er fartsholderen fin å bruke slik at du slipper unna de verste bøtene.

Liker ikke svinger

Som mange andre offroadere liker ikke denne bilen heller aktiv kjøring på svingete vei. For det første er det ikke mulig å holde seg på plass i setet, som fullstendig mangler sidestøtte, og for det andre liker vi ikke krengingen. Det står også tydelig i instruksjonsboken at den kan velte hvis du blir for hardhendt. Tar du det pent blir problemet mindre, men det er flere biler i denne prisklassen som takler slik kjøring mye bedre.

Motor og kjøreegenskaper ble en splittet opplevelse mellom mye krefter og dårlig kjøreegenskaper. På neste side finner du ut hvordan livet i kupeen arter seg.