Motor og kjøreegenskaper

Lavtrykksturbomotoren på 150 hestekrefter gjør jobben sin, og samarbeidet med den trinnløse girkassen imponerer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren er sterk på lave turtall hvilket egentlig ikke gjør den så sårbar for hvilke girløsninger som velges, men motoren hadde nok slitt betydelig mer med et konvensjonelt automatgir.

Viker ikke

Den trinnløse girkassen skifter kontinuerlig utveksling. Dette gjør at når du planter gasspedalen i bånn, legger motorturtallet seg på effektmaksimum, og utveksling mellom motor og drivhjul endres kontinuerlig. Resultatet er imponerende, akselerasjonen er nesten som når fabrikkjørere girer som besatt med en manuell girkasse. Med en normal sjåfør bak rattet vil nok en bil med Audis Multitronic-system kjøre fra tilsvarende biler med manuelle girsystem.

En svakhet er forsinkelsen ved raske gasspådrag. Det virker som girkassen trenger litt tid for å finne ut hva den skal gjøre. Denne forsinkelsen opptrer selv om du har aktivert den manuelle girskift-funksjonen. Vanlige automatgir virker mer låst i overgangen mellom motor og drivhjul.

Lavtrykksturbo

Et tidlig og relativt kraftig dreiemoment på 210 Nm fra 1.750 til 4.600 o/min gjør at den 1,8-liters lavtrykksturbomotoren føles sterk. Sterk nok til å drasse rundt på en bil som veier 1.490 kilo, og sterk nok til å tåle trinnløst automatgir. Toppeffekten er på 150 hestekrefter ved 5.700 o/min.

Vi målte forbruket til 0,93 l/mil ved blandet kjøring, og det er det ingenting å si på. Oppgitt forbruk er 0,86 l/mil, nesten like lavt som med en manuell girkasse.

Komfortorientert

Audi A6 er laget for komfortabel landeveiskjøring. Det merkes godt ved frisk kjøring på veier med dumper og krappe svinger. Testbilen var utstyrt med 17-tommers felger og dertilhørende dekk. Resultatet var en bil som hadde grepet men ikke egenskapene til at det ble en morsom opplevelse. Bilen burde nok minst ha hatt sportsunderstell (tilleggsutstyr 3.980 kroner), men A6 ligger et stykke bak lillebror A4 når det gjelder kjøreglede på denne type vei. Derimot innfrir A6 fullt ut når svingene strekkes litt ut, og underlaget ikke er like preget av trange veibudsjetter.

Sikkerhet standard

Audi A6 har elektronsikk stabilitetssystem (ESP) som standardutstyr. Hvi du ikke tukler med av-knappen på midtkonsollen er du sikret sikker transport. Også bremsene i A6 inngir tillit.

Komforten Audi A6 server gjennom kjøreegenskapene på motorevei følges opp av bilens indre. Les videre om plass og komfort.