Motor og kjøreegenskaper

Med 147 hestekrefter hadde vi forventet mer GTI-trøkk, men automatgiret får ta mye av skylda for at den følelsen uteble.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du kan for eksempel ta en titt på tallet fra 0 til 100 kilometer i timen. Det stiger fra 9,5 til 11 sekunder ved overgang fra manuelt til automatisk girkasse.

Ecotec

Her er det mer ”tec” enn ”eco”. Vi brukte rett over en liter per mil og det synes vi er litt mye. For lokke frem noe lekne tendenser måtte da også gasspedalen brukes. Astra kabriolet leveres med tre Ecotec motorer. Den minste motoren er en 1,6-liter som yter 100 hestekrefter. Videre oppover i modellrekken kan du få en 1,8-litersmotor med 125 hestekrefter, og for deg som vil legge maksimalt med avgiftskroner i statskassa finnes det også en 2,2-liters motor med 147 hestekrefter. Denne motoren er i sin helhet støpt i aluminium og bidrar med en toppfart på 210 kilometer i timen med automatgir.

Glider

Det er når du tar det pent at Astra kabriolet kommer til sin rett. Med automatgiret plassert i ”D” og vindavviseren slått opp, kan du virkelig nyte turen å landskapet rundt deg. 2,2-literen mumler lystig og alle klisjer om kabrioletkjøring kommer snikende. Frihetsfølelse, kontakt med naturen og den gode sommerstemningen er lett å finne i en slik bil.

Passende girkasse

Vår testbil var utstyrt med firetrinns automatkasse. Den passet bilen godt, men ødela litt for effektiviteten. I tillegg til vanlig kjøreprogram er den også utstyrt med sportsprogram og vinterprogram. Sportsprogrammet gjør at girkassen girer ned bare ”tanken” på mer gass. Veldig praktisk ved sportslig kjøring, og hvis du har behov for krefter lett tilgjengelig.

Skavanker

Selv om Astra kabriolet ikke akkurat er noen sportsbil ble vi imponert over hvor stiv bilen var. Både chassis og understell innbød til å utfordre den ferske sommerasfalten. Dessverre var det et førsteinntrykk som forandret seg en del gjennom uken. For det første burde importøren ha fjernet de piggfrie vinterdekkene for lenge siden. De bidro ikke til noe positivt i over 20 varmegrader på tørr asfalt. Når det er nevnt kan vi si at Astra har flere problemer med både retningsstabilitet, sporing under både akselerasjon og nedbremsing samt at den har upresis styring. Astra kabriolet er senket 2 centimeter i forhold til de andre Astra-modellene og det hadde antagelig vært lurt å kappe skvettlappene foran også. De subber i asfalten du tar svingene på sportslig manér.

Kabrioletkjøring er ikke bare fart og krefter. Det er også en sterk opplevelse og kjøre rundt uten tak uansett bil. Mer om plass og komfort finner du på denne lenken.