Motor og kjøreegenskaper

Glem turtelleren, her er det fravær av skyv som forteller deg når det er på tide med et girskift.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Allerede ved 4.000 o/min når HDI-motoren toppeffekt på 110 hestekrefter.

Stort fortrinn

HDI-motoren har et stort fortrinn fremfor mange av konkurrentene – den er svært fleksibel på lavt turtall. For de aller fleste er denne egenskapen noe som øker kjørekomforten mange hakk i hverdagen, og det er slett ingen selvfølge at moderne dieselmotorer oppfører seg på denne måten.

Brukervennlig

Den tydeligste egenskapen til Peugeot 307 med denne motoren er den dagligdagse brukervennligheten. Det er greit å stå i kø, og det er ikke noe problem å foreta effektive forbikjøringer. Dessuten går det lenge mellom hver gang tanken på hele 60 liter må fylles opp.

Styringen er presis, og passe vektet. Girkassen derimot vil ikke alle trives like godt med. Rett nok er den lettsjaltet, men på vei mellom girene er det lite som styrer deg i riktig retning.

Tull med turtall

På turtelleren begynner den litt vage rødmerkingen ved rundt 5.500 o/min. Dit kommer du aldri. I praksis dør trekkraften hen ved 4.500 o/min, og det skal godt gjøres å presse turtallet særlig høyere.

Motorlyden avslører lite, og turtelleren sier ingenting med mindre du følger utviklingen over tid. En sammenstilling mellom turteller og hastighetsmåler gjør at du etter hvert finner et mønster, men resultatet i praksis er at du ikke blir særlig inspirert til aktiv kjøring.

Sterk

250 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min sørger for nok krefter for Peugeot 307 som veier 1.267 kilo. Ytelsene er gode også hvis vi ser på hva konkurrentene kan tilby, og særlig imponerer HDI-motoren med dreiemoment på lavt turtall.

Lydnivå på dieselmotoren er ikke plagsomt i våre ører. Du hører den på tomgang og under akselerasjon, men motorlyden er ikke at den harde typen en del konkurrenter som for eksempel Volkswagen gir fra seg.

Flere konkurrenter

Det har etter hvert blitt mer å velge blant hvis diesel er et krav. En startpris på 256.700 kroner plasserer Peugeot 307 litt lavere i pris enn konkurrentene. Nye Fiat Stilo JTD og Ford Focus TDCi har begge 5 hestekrefter ekstra, og er 5-10.000 dyrere enn 307.

Med en prislapp på 272.000 kroner er Toyota Corolla D-4D med 110 hestekrefter en del dyrere, omtrent på samme nivå ligger Audi A3 i 100 hestekrefters versjonen av 1,9 Tdi-motoren.

Vil du holde deg under 250.000 kroner er Opel Astra 2,0 Tdi og Volkswagen Golf 1,9 Tdi to alternativer som begge har 100 hestekrefter. Også Seat Leon 1,9 Tdi er med 110 hestekrefter den sterkeste under grensen.

Plass og komfort

Vi har i denne testen konsentrert oss om dieselmotoren i Peugeot 307. Plass og komfort er har vi skrevet mye om i tidligere tester. Test av 307 med 1,6-liters bensinmotor finner du her, og test av 2-liters bensinmotor finner du her.