Motor og kjøreegenskaper

Motoren er en toliter som passer akkurat til den trinnløse girkassen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tekna-modellen har 17-tommers felger og det ser kult ut. Likevel hadde kanskje en mer moderat dekkutrusting gjort den litt mindre nervøs. Det sporer nemlig litt under akselerasjon og nedbremsing.

CVT

Nissan er en av dem som har kastet seg på trinnløse girkasser. I Primera synes vi det fungerer godt sammen 140-hesteren som befinner seg i testbilen. Turtelleren ligger stille mens farten øker uten avbrudd. Hvor turtelleren legger seg, avhenger sterkt av hvor mye gass du gir. Hvis du skulle få tilbakefall å savne en vanlig manuell kasse, kan du skyve spaken ut til høyre og gire manuelt. I praksis gjorde vi det lite siden ”sluregiret” fungerte så bra som det gjorde.

Hastighetsavhengig

Styringen er presis med hastighetsavhengig servostyring, og det er god nok balanse i Nissan Primera til at den er morsom å kjøre. I tillegg er den forutsigbar ved at det som regel er forhjulene som begynner å skrense først.

Intelligent fartsholder

Den er virkelig intelligent. Den automatiske fartsholderen virker som alle andre fartsholdere, det er først når du trykker på en litt bortgjemt luriumknapp at det blir spennende. Den aktiverer nemlig en automatisk avstandsholder. En smule skeptiske aktiverer vi systemet og fjerner beina fra pedalene. Vi nærmer oss en foranliggende bil, og plutselig bremser Primeraen av seg selv. Når bilen foran forsvinner ut på en rasteplass, gasser Primeraen på igjen. Vi prøvde også å være litt sløve i morgen rushet og ikke bremse når vi skulle. Da bremser Primeraen ganske kraftig helt av seg selv. Dette er jo helt genialt. Dette utstyret burde eksistert på alle biler. Da hadde det blitt mindre påkjørsler bakfra.

Ryggekamera

Nissan Primera med utstyrsnivå Tekna leveres med ryggekamera. Dette sitter rett over skiltet har en enorm vidvinkel. Stort sett virker det veldig godt, men får litt problemer med hindringer som befinner seg på siden av bilen. Da blir bildet veldig forvrengt, men det som er rett bak bilen ser du kjempefint. Du trenger ikke se bakover i det hele tatt ved lukeparkering.

Ny motor

Støynivået til 2-literen, som også sitter i X-Trail, er høyt når motoren presses. 140 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet og 192 Newtonmeter ved 4.000 antyder at den må presses relativt ofte. Selv om motoren er fleksibel, må du langt opp i turtall for finne krefter til for eksempel forbikjøring. I vanlig marsjfart er ikke støynivået noe problem. 0-100 kilometer i timen går unna på 10,9 sekunder med trinnløs girkasse.

Gode bremser

De fire ventilerte skivebremsene i Nissan Primera har mange gode hjelpere for å sørge for kortest og mest mulig kontrollert oppbremsing. En bremsekraftforsterker sørger for maksimal bremsekraft uten fullt pedaltrykk, og kreftene fordeles elektronisk. I praktisk bruk fungerer de blokkeringsfrie bremsene godt.

I neste kapittel handler det om plass og komfort.