Motor og kjøreegenskaper

Corolla T Sport er utrustet med Toyotas herlige VVTL-i-motor. Motoren kjennetegnes ved sin påfallende turtallsvillighet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Corolla T Sport-motoren har et relativt beskjedent slagvolum - 1,8 liter. Den lille motoren er verken turbo- eller kompressormatet, likevel yter den hele 192 hestekrefter. Det betyr at Toyota har tatt ut mer enn 100 hestekrefter per liter slagvolum. Hvordan har de klart det?

Spennende ventilteknologi

Hemmeligheten bak den spenstige 1,8-literen er den avanserte ventilteknologien. Toyotas VVTL-i-motor kjennetegnes nemlig ved at den er utrustet med både variable ventiltider og variable ventilløft. De variable ventiltidene sørger for at motorens fyllingsgrad tilpasses turtallet, noe som blant annet bidrar til en flatere dreiemomentkurve og lavere forbruk.

Samtidig er altså motoren satt opp med variable ventilløft, og det er denne teknologien som gjør motoren så spesiell. Ved 6.200 omdreininger forflyttes nemlig kamakselen, noe som gjør at ventilene plutselig skyves mye dypere ned i sylinderen. Dermed rekker innsprøytningssystemet å dytte mer bensin og luft inn i sylindrene, noe som gir en markant effektøkning.

Herlig skyv

Effektøkningen oppleves i praksis som en liten eksplosjon. Når turtallet passerer 6.200 omdreininger skifter motoren fullstendig karakteristikk og oppleves som om den plutselig har blitt dobbelt så stor. Det herlige skyvet akkompagneres av et hissig lydbilde, som blir spesielt rått når motoren passerer 7.000 omdreininger. Skyvet varer helt til rødmerkingen ved 8.200 o/min og er du rask med girspaken treffer du neste gir like over 6.200 o/min. Dermed kan du nyte enda flere sekunder med rå akselerasjon og et lydbilde som minner om en veps koblet til en subwoofer.

8,4 sekunder

T Sport-motoren leverer altså en herlig følelse av rå akselerasjon. Hvis vi skulle basert oss på magefølelsen, ville vi tippet at T Sport klarer øvelsen 0 til 100 på rundt 7 sekunder.

Men det gjør den faktisk ikke. Toyotas tall viser at T Sport trenger 8,4 sekunder fra 0 til 100, noe som ikke er spesielt raskt for en kompaktbil med 192 hestekrefter. For eksempel klarer Celica T Sport, med samme motor, 0 til 100 på 7,2 sekunder. Og lillebror MR2, som ikke kan skilte med mer enn 140 hestekrefter, klarer seg med 7,9 sekunder.

Hvorfor er ikke Corolla T Sport raskere? Hovedårsaken er sannsynligvis bilens tyngde. T Sport veier 1.260 kilo, mot Celicas 1.140 og MR2s 985 kilo. Men egentlig er disse tallene ganske uinteressante - det interessante er at Corolla T Sport oppleves som svært rask og gir en deilig akselerasjonsfølelse.

Grei i daglig bruk

Corolla T Sport er ikke bare rask ved høye turtall. Motoren er også sterk i bunn og leverer godt med kraft i mellomregisteret. Dermed fungerer motoren glimrende også i daglig bruk. Drivstoffkostnadene er også akseptable. Vi målte et forbruk på 1,00 liter ved aktiv blandet kjøring, og betviler derfor ikke at Toyota har rett i at bilen vanligvis greier seg med 0,83 liter.

Tettsteget

Selv om T Sport-motoren tilbyr kraft i hele registeret, så er det altså mellom 6.200 og 8.200 o/min at motoren viser sin sanne natur. Dette er et relativt smalt turtallsområde, som ville vært vanskelig å utnytte med en ordinær girkasse. I tillegg har motoren en liten dupp i dreiemomentkurven mellom 5.000 og 6.000 omdreininger.

For å unngå at turtallet synker ned i denne duppen ved giring, har Toyota utrustet T Sport med en svært tettsteget 6-trinns girkasse. Denne girkassen sørger for at man treffer neste gir med over 6.200 o/min, noe som gjør det mulig å utnytte motoren optimalt gjennom alle girene.

Ulempen er at turtallet blir relativt høyt ved langkjøring - i 100 kilometer i timen vipper turtallet over 3.000 o/min i 6. gir. Dette gir et høyere forbruk og et høyere lydnivå enn det man er vant til fra mer ordinære biler, som ofte ligger ned mot 2.500 o/min i 5. gir.

Skuffende

Vi er vant til at Toyotas girkasser fungerer svært godt, og ble derfor litt skuffet over T Sport-kassen. Girkassen kunne nemlig med fordel vært både strammere og mer presis. Vi opplevde blant annet at det var vanskelig å få spaken i gir ved aggressive opp- og nedgiringer.

Irriterende piping

Men det aller mest irriterende ved denne girkassen er det akustiske revers-varsleren. Ja, vi vet at girkassen er tett, og at det derfor er greit å varsle om at man har truffet reversen, men kunne det ikke holdt med et pip eller to? Er det virkelig nødvendig at man skal plages av en skjærende pipelyd så lenge spaken står i revers? Om du synes lukeparkeringer er stressende fra før, vil du garantert forbanne Toyotas revers-varsler.

Er det da ikke noe positivt å si om denne girkassen? Joda, den fungerer helt greit i daglig bruk, det er kun ved aggressiv giring at svakhetene blir tydelige. I tillegg skal Toyota har ros for en svært lett og behagelig kløtsjpedal og en behagelig fothvilerplate.

Ikke spesielt sportslig

GTI-biler kjennetegnes som regel ved at de har et langt mer sportslig oppsett enn sine mer ordinært motoriserte slektninger. Corolla T Sport avviker fra denne regelen. Riktignok er bremser, dempere og fjæringer skiftet ut. Men bilen er verken senket eller satt opp med en mer direkte styring. T Sport oppleves derfor ikke som spesielt sportslig.

Mykt oppsett

Tvert i mot, T Sport gir en kjøreopplevelse som minner svært mye om lillebror 1.4 Sol. Ikke et vondt ord om lillebror, som har kjøreegenskaper som holder i lange baner for dens 97 hestekrefter. Men her snakker vi altså om en bil med 192 hestekrefter og som bærer navnet T Sport. Derfor hadde vi faktisk forventet at styringen var noe mer direkte, at dempere og fjæringer var noe stivere, at bilen krenget litt mindre og at den satt litt bedre i svingene enn det den faktisk gjør. Hvorfor har Toyota valgt å gjøre T Sport så snill?

Komfort fremfor sportslighet

Jo, sannsynligvis fordi Toyota vet at sportslighet og høy komfort er vanskelig å kombinere. Toyota har derfor ofret sportsligheten, med håp om at dette skal gi T Sport et større nedslagsfelt. Faktum er i hvert fall at Corolla T Sport er relativt komfortabelt satt opp. Bilen takler både hull, fartshumper og lange ujevnheter på en god måte og relativt lite støy trenger inn i kupeen.

Påtvunget stabilitetsprogram

Kombinasjonen forhjulsdrift og kraftig motor resulterer ofte i sporing, men Toyota har klart å forhindre at T sport trekker til sidene. Bilen oppleves altså i utgangspunktet som retningsstabil. Ved aggressiv svingkjøring kan bilen komme litt med hekken, men dette er ikke noe stort problem - standardutstyret omfatter nemlig et elektronisk stabilitetsprogram, VSC (Vehicle Stability Control). Stabilitetsprogrammet griper effektivt inn blant annet ved overstyring, noe som sørger for at T Sport holder seg til utstaket kurs.

Med tanke på bilens navn, lot vi oss overraske over at stabilitetsprogrammet ikke lar seg deaktivere. Dette er nok et eksempel på at Toyota med denne bilen har lagt liten vekt på sportslighet. Heldigvis tillater systemet relativt frisk kjøring før det griper inn og bremser ett eller flere hjul.

Bremse-assistanse og fordeling

Bremseskivene, som på forhjulene er av den ventilerte typen, gir et kraftig bitt. Bremsene støttes både av elektronikk, i form av bremse-assistanse (BA) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Sistnevnte medvirker til at T Sport oppfører seg relativt stabilt ved nødbremsing. Det skal imidlertid sies at vi har vært borti flere biler som oppleves som enda tryggere ved nødbremsing. I T Sport merker man godt at elektronikken jobber hardt for å holde bilen på rett kurs.

T Sport kan skilte med en artig motor, men er ikke noen ekte GTI-bil. La oss se på hvordan den klarer seg når det kommer til plass og komfort.