Motor og kjøreegenskaper

BMW X5 er tilgjengelig med tre ulike bensinmotorer og en dieselmotor. Vi valgte sistnevnte, men vil ikke anbefale deg å gjøre det samme.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

La oss like godt avsløre det først som sist - vi synes rett og slett at X5 3.0d A ble litt for slapp. Overrasket? Ja, det ble egentlig vi også. Vi hadde nemlig høye forventninger til BMWs største dieselmotor, som på papiret er blant de beste i sin klasse. Den 2,9 liter store turbodieselmotoren yter nemlig respektable 410 Nm allerede ved 2.000 o/min. Effekten er det heller ikke noe å si på - 184 hestekrefter ved 4.000 omdreininger.

Mer kraft enn konkurrentene

Dette er overlegne ytelser hvis vi sammenligner med andre dieselmotorer i samme størrelsesklasse. Saabs har for eksempel ikke tatt ut mer enn 350 Nm/176 hk fra sin treliter. Nissan har nøyd seg med 354 Nm/158 hk og Toyota med 343 Nm/163 hk.

På papiret er altså BMWs 2,9-liter (2.926 ccm) blant de råeste dieselmotorene på markedet. Og ikke bare på papiret. Vi har nemlig hatt gleden av å teste rekkesekseren tidligere - i en 3-serie Touring. Den gangen ga vi motoren skamros. Så hva gikk galt denne gangen?

Kveles

Jo, motoren kveles av bilens vekt. X5 3.0dA veier hele 2.115 kilo og dette blir i tyngste laget selv for BMWs største dieselmotor. Og det er ikke bare vekten som stjeler krefter. Også det konstante firehjulstrekk-systemet og automatgirkassen suger kraft ut av common rail-motoren, som dermed ikke kommer til sin rett under X5-panseret.

10,5 sekunder

Det går riktignok fremover, bilen klarer 0-100 på 10,5 sekunder. Og motoren leverer grei akselerasjon mellom 1.500 til 3.000 o/min. Men noe skikkelig skyv greier den aldri å levere. I tillegg er girkassen treg i oppfatningen, i hvert fall fra stillestående, og det blir aldri noen stor stas å gi jernet ut av lyskryssene.

I høye hastigheter er akselerasjonen enda mer fraværende, noe som betyr at man trenger relativt lange strekninger for å gjennomføre forbikjøringer.

Tørst

Det kan godt hende at vi, som til stadighet er borti svært kraftige motorer, har blitt blaserte. Uansett, våre forventninger til BMWs topp moderne 2,9-liters turbodieselmotor ble ikke innfridd når den befant seg under X5-panseret. Ikke er motoren spesielt gjerrig heller. Vårt testeksemplar surklet i seg 1,29 liter ved aktiv blandet kjøring.

Vår konklusjon er derfor klar - bruk 41.000 kroner ekstra og velg 3,0-liters bensinmotor i stedet.

Glimrende kjøreegenskaper

For selv om vi ble skuffet over dieselmotoren, har vi svært lite å utsette på resten av bilen, som kan skilte med glimrende kjøreegenskaper. Styringen er presis og gir en god følelse med forhjulene, og hjulopphenget gjør en glimrende jobb på all slags underlag. Vi storkoste oss over trikkeskinner, brostein og asfalthull og merket det knapt de gangene vi passerte fartshumper og lave fortauskanter.

Dette, kombinert med parkeringssensorene og automatgirkassen, som er standardustyr, gjør faktisk X5 til en svært brukervennlig bybil.

God støyisolering

Minst like god er den på landeveien. X5 er retningsstabil og krenger overraskende lite i svingene. Kupeen er svært godt lydisolert og filtrerer bort det aller meste av dekkstøyen de store hjulene produserer. Motorlyden er også svært godt dempet. Dette er faktisk litt synd, fordi rekkesekseren produserer et vakkert lydbilde i området mellom 2.000 og 3.000 o/min. De store speilene skaper noe vindstøy i høye hastigheter, men ikke mer enn at det er til å leve med.

Behagelig trygghetsfølelse

Det som kanskje er det aller mest påfallende med X5, er at den føles så trygg. Denne følelsen skyldes blant annet den høye sitteposisjonen og vissheten om at man kjører en tung bil. Også det gode veigrepet og den stabile oppførselelen bidrar til å skape trygghetsfølelse.

X5 ikke bare føles trygg, den oppfører seg bra også. Dekkene gir fra seg hvinelyder i god tid før du når grensene. Og før du passerer dem kobles det elektroniske stabilitetsprogrammet inn (DSC). Hvis du trykker på DSC-knappen og kobler ut det elektroniske sikkerhetsnettet, vil du finne ut at X5 kan komme med hekken. Men så lenge hastigheten er fornuftig, er det relativt greit å hente inne hekken igjen ved hjelp av motstyring.

Permanent firehjulsdrift

X5 føler seg ikke bare hjemme i byen og på landeveien - den storkoser seg også når du tar den med utenfor allfarvei. Bilen er satt opp med permanent firehjulsdrift, der 38 prosent av kreftene alltid overføres til forhjulene. X5 mangler differensialbrems og overlater i stedet jobben med å stanse spinnende hjul til bremsene.

Dette, kombinert med en relativt høy bakkeklaring, sørger for at X5 evner å krafse seg frem på svært dårlige veier. Vi klorte oss i hvert fall oppover steinete traktorveier med godt resultat. X5-eiere trenger med andre ord ikke å frykte at de skal bli stående å spinne i den siste kneika mens de andre hyttegjestene smiler overbærende.

Også bratte nedoverbakker forseres greit ved hjelp av et system kalt Hill Descent Control (HDC). Med dette systemet er det bare å slippe bremsen, HDC tar bilen ned bakken i krypfart.

Rå bremser

Vi har allerede nevnt at X5 er svært tung. De kraftige bremsene har imidlertid ikke noe problem med å få stopp på den over 2,1 tonn tunge bilen. Bremsene biter voldsomt og opererer så nært låsing at bilen etterlater noe som minner om gode gammeldagse bremsespor. X5 opptrer stabilt både ved bremsing i sving og ved nødbremsing fra 100 kilometer i timen. På lukket område vil du imidlertid finne ut at X5 kan være litt ekkel og ustabil ved nedbremsing fra enda høyere hastigheter.

Vi ble altså skuffet over diesel-motoren, men lot oss imponere over kjøreegenskapene. La oss ta en titt på plass og komfort.