Motor og kjøreegenskaper

Renault Kangoo 4X4 er ingen offroader, men vi lot oss nesten lure. Også på landeveien er firehjulstrekken med på å heve kjøreegenskapene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

På landeveien og i byen kjører Kangoo 4X4 godt. Styringen er presis og veigrepet godt, til forskjell fra mange biler med enkle firhjulstrekksystem hjelper bakhjulene godt til under aktiv kjøring.

Opp og frem

En bil med god bakkeklaring og firehjulstrekk bør få vise hva den duger til utenfor asfalten. Kangoo 4X4 duger utenfor asfalten med to begrensninger, den mangler muligheten til å kjøre veldig sakte og den har ikke hjuloppheng som takler store ujevnheter.

Også i terrenget oppfører firehjulstrekksystemet seg eksemplarisk med rask overføring av krefter til bakhjulet. Systemet kommer fra samarbeidspartner Nissan, og kraftoverføringen til bakhjulene går via en hydraulisk kløtsj.

Bedre bremser

Bakhjulene bremses ved hjelp av skiver, klassestandarden er trommelbremser bak. Bremsene fungerer godt, men en detalj irriterer ved kjøring på grusvei. Beskyttelsesdekselet for bremseskivene samler opp småstein som lager høye skrapelyder, og det er ikke lett å komme til for å pirke ut uvesenet.

Hjelper ikke

Firehjulstrekkversjonen er utstyrt med en større motor, men mye av effektøkningen spises opp av drivverket. 1,6-literen yter 95 hestekrefter, og har et dreiemoment på 148 newtonmeter (Nm) ved 3.750 o/min. Forhjulstrekkeren har en 1,4-liters 75-hester som sender Kangoo fra 0-100 km/t på 13,7 sekunder, Kangoo 4X4 gjør øvelsen på 13,1 sekunder. Bensinforbruket øker med 0,1 liter per mil. Vi målte forbruket til akkurat en liter per mil ved aktiv blandet kjøring.

550 liter bagasjerom kan du lese om her.