Motor og kjøreegenskaper

Med tanke på at Skoda Superb er 480 centimeter lang og veier nesten halvannet tonn, gjør den lille dieselmotoren en svært god jobb.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skoda Superb er tilgjengelig med tre bensin- og to turbodiesel-motorer. Vi valgte minste dieselalternativ, som har 1,9 liter slagvolum. Denne motoren er en av Volkswagen-konsernets virkelige "potet-motorer" og brukes i en lang rekke modeller. 1,9-literen er en turboladet pumpedyse-motor som produseres i en rekke effekt-varianter, varierende fra 90 til 150 hestekrefter. Superb har i likhet med blant andre Audi A4 og Volkswagen Passat fått en variant som yter 130 hestekrefter.

Sterk i bunn

Denne motoren duger svært godt under Superb-panseret. Motoren trekker rent allerede fra 1.100 omdreininger og leverer akselerasjon allerede fra 1.300 o/min. Fra 1.800 o/min kommer motoren virkelig til sin rett og leverer et kraftig spark som varer opp til 2.500 o/min. Skyvet som skapes i dette turtallsområdet oppleves som virkelig kraftfullt. Selv om det er i de lavere delene av registeret at motoren trives best, har den ikke noe mot høyere turtall. Motoren trekker fint helt opp til rødmerkingen ved 4.700 o/min, selv om skyvet ikke er like påtagelig når 2.500 o/min er passert.

Slipper giring

En av fordelene ved at dreiemomenttoppen er på plass så tidlig, er at man slipper å gire ned hver gang man trenger akselerasjon. For eksempel trekker motoren rent helt ned i 35 kilometer i timen i 3. gir. Med tanke på at samme gir varer opp til 130 kilometer i timen, er det ikke ofte man trenger å gire.

10,4 sekunder

Den lille motoren gjør med andre ord en god jobb. Blant annet går 0-100 unna i løpet av 10,4 sekunder. Ikke er den spesielt tørst heller. Vi målte en blandet forbruk på 0,73 liter ved aktiv blandet kjøring, noe som er akseptabelt. Ved litt mer forsiktig kjøring er det helt sikkert mulig å komme ned mot Skodas egne tall, 0,57 liter per mil. Et slikt forbruk, kombinert med en dieseltank som rommer 62 liter, gir en rekkevidde på mer enn 100 mil.

Hard gange

Helt perfekt er motoren imidlertid ikke. Volkswagens pumpedyse-motorer karakteriseres nemlig ved sin knatrende og harde gange. Dette skaper blant annet vibrasjoner, spesielt rundt 1.500 o/min. Disse oppleves ikke som noe stort problem, men kan blant annet observeres i bakspeilet ved enkelte turtall. I tillegg er lydnivået relativt høyt. Fordi Skoda har isolert kupeen svært godt er ikke dette spesielt merkbart inni kupeen. Men man risikerer at naboene kan bli lei av den knatrende lyden, spesielt hvis man bor i en trang gate der husveggene videreformidler motorlyden.

Død under 800 o/min

Et annet problem er at motoren er fullstendig død under 800 o/min. Dette medførte blant annet at vi opplevde å kvele motoren gjentatte ganger. Ikke bare kvalte vi motoren ved igangsetting, men også ved køkjøring i andregir. Kveling av motor kan i verste fall skape farlige situasjoner. I rettferdighetens navn skal det imidlertid nevnes at dette er et utbredt dieselmotor-fenomen.

Den manuelle girkassen fungerer godt og glir lett i trinn - også i revers. Girspaken burde vært plassert noe nærmere føreren, men er ikke plagsomt vanskelig å rekke. Girkulen, som er i tre, er god å holde i.

Må gjetes

Superb har et typisk komfortoppsett, noe som blant annet gjenspeiles i styringen. Vi synes rett og slett styringen blir litt for dvask og ville foretrukket et mer direkte og presist oppsett. I tillegg opplevde vi Superb som sporete, spesielt når asfalten var preget av hjulspor. Det finnes knapt noe mer irriterende enn å måtte gjete en bil som stadig ønsker å bytte felt på egen hånd. Vi ble derfor overrasket over at Superb har denne egenskapen. Bilen oppførte seg heller ikke forbilledlig ved mellombremsing, men ble enkelte ganger litt vinglete.

Forklaringen bak sporingen og vinglingen kan muligens ligge i dekkene. Vårt testeksemplar var satt opp med relativt brede hjul i dimensjon 225/45-17. Vi ser ikke bort i fra at bilen blir mer stabil med litt mer beskjedne dekk.

Bra hjuloppheng

Det er synd at Superb må gjetes. For bortsett fra dette har bilen gode kjøreegenskaper. Hjulopphenget jobber svært godt og takler de aller fleste ujevnheter uten problemer. I tillegg sitter Superb godt på veien. Ustabiliteten ved mellombremsing forsvinner når man trykker pedalen i bunn og Superb opptrer stabilt ved nødbremsing både i sving og på rette strekninger.

Akseptabel svingradius

Svingradiusen er relativt god, noe som gjør den store bilen lettere å håndtere i byen. Lukeparkering blir også forenklet ved at høyre sidespeil automatisk justeres ned når girspaken settes i revers.

Dvask styring og sporing forhindrer toppkarakterer når det gjelder kjøreegenskaper. Men når det kommer til plass, komfort og utstyr har vi svært lite å utsette på Superb.