Motor og kjøreegenskaper

Focus ST 170 har en av de jevneste effektkurvene vi har vært borti.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Focus ST 170 er i likhet med Corolla T-Sport og Honda Civic Type R utstyrt med blant annet avansert ventilstyring. Den har variable ventiltider og variabelt innsug. Variabelt innsug er et mekanisk system som gjør at innsugskanalene forkortes når turtelleren passerer 6.000 omdreininger.

Ingen bunner…

…og heller ingen topper. Effekten er utrolig jevnt fordelt over hele turtallsregisteret. Allerede fra 2.000 omdreininger begynner det forsiktig å røre på seg. Oppover i turtallregisteret blir motoren sterkere og sterkere og fra 6.000 omdreininger merker du en merkbar forbedring, og det gir seg ikke før rødmerkingen starter på 7.250 omdreininger. Vi vil likevel ikke karakterisere dette som en typisk turtallsmotor. Vil du han en bil som er en typisk turtallsracer er det mer Corolla T-Sport og Civic Type R du skal se på.

Ikke fornøyd

Tidligere har vi kjørt flere biler av den samme typen, biler fra kompaktklassen med overdimensjonert motor. Det har vært mange livlige kjøreturer og mye moro. Ford Focus er også en sprek bil som mange vil føle gir akkurat det lille ekstra, men den gir ikke så mye trøkk som noen av konkurrentene kan tilby. Den mangler det lille ekstra sparket som du får hvis du velger en vill Civic Type R eller en Leon 1.8 Sport med 180 hestekrefter.

Motoren i Focus ST 170 yter faktisk 173 hestekrefter ved 7.000 omdreininger. Det gjør Focus til en inspirerende bil som glatt distanserer den fra de mer ordinære Focus-modellene. 0-100 kilometer i timen går unna på 8,4 sekunder. Det er 1,1 sekund kjappere enn 130-hesteren og burde klare å oppmuntre mange til en lengre sløyfe hjem fra jobb en det som strengt tatt er nødvendig.

Trang kasse

Det er girkassen vi snakker om. Det er en hard affære som krever litt voldelig behandling for å føye seg etter våre ønsker. Selv om det er tungt å sjalte fra gir til gir er girkassen presis og den føles sportslig og solid. Den er også tettsteget og utstyrt med 6 trinn. Du trenger det sjette giret til langkjøring siden turtallet ellers ville ligget altfor høyt.

Toppklasse

Selv om ikke motoren er den sterkeste i følget, er kjøreegenskapene i en klasse for seg. Ford Focus ble lansert i 1998 og kom på markedet i 1999. Ford Focus takler alderen svært godt og er i hvert fall ikke tatt igjen av noen av konkurrentene på kjøreegenskaper. ST 170 er velbalansert og nøytral. Den biter seg fast i svingene og oppfører seg nesten som en bakhjulsdrevet sportsbil. Du kan ta i gjennom svingene, og presis og direkte styring gjør at denne bilen er lett å kontrollere i alle situasjoner. Dekk i dimensjonen 215/45-17 er standardutstyr og gir et enormt veigrep. Stiv fjæring og demping gjør også at ST 170 sitter svært godt klistret til underlaget. Selv om norske veier ikke tillater de helt store fartsprøvene, kan vi si at bremsene er sterke nok. Vi opplevde ikke fading i det hele tatt.

Vel så viktig er et sportslig interiør. Det finner du mer om her.