Motor og kjøreegenskaper

Deilig og sterk opp til 4.500 o/min, sportslig og sprek videre til rødmerkingen.


Det kan kanskje innvendes at det er mulig å bygge motorer som leverer effekten og kraften jevnere, men bil er mye følelser, og motoren i ST 220 frir til følelsene. Det vil alltid føles berusende å kjenne hestekreftene levere litt opp på turtallsskalaen.

Hverdagsterk og festsprek

V6-motoren på 3-liter føles ikke som en nervøs racingmotor på lave turtall, den er heller harmonisk og sterk. Fleksibiliteten er god til tross for at maksimalt dreiemoment, 285 Newtonmeter (Nm), ikke dukker opp før ved 4.900 o/min. Toppeffekten er 226 hestekrefter ved 6.250 o/min.

Festen begynner rett før dreimomentkurven når sin topp, og fortsetter forbi effekttoppen for å avsluttes litt før 7.000 o/min. Draget er herlig, og turtallsområdet festen foregår på er bredt nok til at du kan kose deg med balansen i bilen uten å sitte å nistirre på turtelleren.


Bensinmåleren derimot, må du følge litt mer nøye. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 1,02 l/mil, vi brukte 1,05 l/mil. Med en bensintank på 59 liter betyr det at mange må legge inn en bensinpåfylling på tilbaketuren fra hytta.

Ett girskift

Etter å ha sluppet kløtsjen i starten, trenger du bare kløtsje én gang til før nålen på fartsmåleren passerer 100 km/t. Det er nok grunnen til at den relativt store bilen på 1.494 kilo klarer 0-100 km/t på 7,4 sekunder.

Det er galt å si at det er synd fartsgrensene i Norge er som de er, men for ST 220 betyr det at den ikke får vist frem det fantastiske skyvet som er i tredje gir. Vi snakker da om hastigheter der luftmotstand begynner å gjøre seg gjeldene, og der motorer som kombinerer effekt og styrke er i en klasse for seg. Toppfarten for sedanutgaven av ST 220 er oppgitt til 243 km/t.

Girkassen er passe sportslig, veldig lettsjaltet, men naturlig nok noe langbent for norske forhold. 100 km/t i femtegir betyr så vidt over 2.500 o/min på turtelleren.

Solide, sportslige kjøreegenskaper

Stor og tung V6-motor under panseret på en forhjulsdreven bil kan bety endeløs understyring. ST 220 beviser at understyring som sikkerhetsmargin kan kombineres med balanserte kjøreegenskaper der det er opp til føreren å avgjøre hvilket hjulpar som skal gjennom svingen med dårligst grep.

Et annet positivt trekk ved oppførselen til ST 220 er stabiliteten. Det understrekes av at ST 220 kan kjøres effektivt uten at det blir nødvendig å skru av det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP). Også ved hard bremsing forholder ST 220 seg relativt rolig.


I testbilen rykket det litt i rattet ved akselerasjon. Til tross for dette føltes styringen presis og direkte, og gass/kløtsj/girskift/brems ble sammen med styringen en harmonisk arbeidsoperasjon. Recarostolene skal ha litt av æren fordi de sørget for at behovet for å holde seg fast forsvant.

Konkurrenter

Den mest direkte konkurrenten er Opel Vectra GTS. Vi har ikke kjørt GTS, som er en kombikupé, men sedanutgaven av nye Vectra imponerte med gode kjøreegenskaper. I GTS sitter en 3,2-liters V6 på 211 hestekrefter med et dreiemoment på 300 Nm ved 4.000 o/min. Prisen er 532.000 kroner, og GTS blir slått med 0,1 sekunder av ST 220 på øvelsen 0-100 km/t.

BMW 330i/530i med 3-liters rekkesekser på 231 hestekrefter er begge vel så spreke som ST220, men prisen er henholdsvis 100.000 kroner og 150.000 kroner høyere enn for ST 220. Klarer du deg med 3-serie størrelse er 325i et sprekt alternativ med omtrent samme pris som ST 220. Også det en rekkesekser, med 2,5-liters slagvolum og 192 hestekrefter.

Mange mellomklassebiler kan leveres med sterke V6-motorer, men felles for de fleste er at de er mer komfortinnrettet. Noen Honda-entusiaster vil vel mene at R-utgaven av Accord er en verdig konkurrent, men vi mener det blir for stor forskjell i motorkarakteristikk og kjøreopplevelse med Hondaens illsinte rekkefirer med høy effekt og lavt dreiemoment.

Konklusjon


Sportslige kjøreegenskaper uten at det går på bekostning av komforten, en sprek og sterk V6, og plass nok i massevis må være drømmekombinasjonen for de med forpliktelser utover egne behov. Med et lite forbehold om Vectra GTS mener vi dette er den råeste kombinasjonen av ytelser, kjøreegenskaper og pris i mellomklassen.

Mer om det praktiske ved Ford Mondeo kan du lese om i vår test av enten sedanutgaven eller stasjonsvognutgaven.

Store bilder av ST220 finner du her.