Motor og kjøreegenskaper

Motoren har mange fellestrekk med bokseren som sitter i Impreza WRX, men denne er snillere.


I tillegg til å være en praktisk stasjonsvogn med SUV-egenskaper er Forester turbo også en rallybil. Motoren på 177 ville hestekrefter sørger for det.

Spreking

Motoren er den samme som sitter i Impreza WRX. Foreseter har mindre turbo og en annen programvare. Dette gjør at effekten blir kuttet fra 218 hestekrefter i Impreza WRX til 177 hestekrefter her. Likevel går det durabelig bra. Motoren har et svært sterkt mellomregister og fra 2.000 til 6.000 omdreininger trekker motoren rått. Det burde være tilfredsstille selv den mest kresne effektjunkie. Turboforsinkelsen er så å si fraværende og fra 3.500 omdreininger tar det skikkelig tak.

Livlig

Til tross for sitt noe sedate utseende skal du ikke bli lurt til å tro at dette ikke morsomt å kjøre med. Luftinntaket på panseret er så stort at det nesten hemmer utsikten fremover, men det sørger også for rikelig med luft ned i bokseren. Motoren trenger mye luft og leverer da også varer i massevis. 0-100 kilometer rykkes unna på 8,3 sekunder og fleksibiliteten er svært god. Forbikjøringer og bakker forseres med den største selvfølgelighet. Toppfarten er oppgitt til 202 kilometer i timen og vi har ingen grunn til å tvile på det. Prisen du betaler for et viltert fraspark er bensin. Bensin er dyrt og vi brukte cirka 1,1 liter per mil. Det skal sies at det var mer aktiv kjøring enn tradisjonell landeveiskjøring som er grunnlaget for forbruket. Likevel skal den nye Forester Turbo være mer gjerrig enn den forrige.

Bra system

Alle Forester- og Imprezamodeller med manuelt gir har et permanent firehjulsdriftsystem via en senterdifferensial. Det vil si at kraften fordeles med 50 prosent foran og 50 prosent bak. Den er også utstyrt med differensialbrems på bak- og senterdifferensialen. Dette fungerer stort sett helt perfekt helt til du sitter fast. I en snødynge ble vi stående å spinne på et forhjul mens de tre andre hjulene stod helt stille. Dette er et ganske vanlig problem som vi har opplevd tidligere også.


Så lenge du har fart på bilen skjer det ikke mye uforutsett, styrefølelsen er god og selv om bilen skulle slenge litt på seg på glattisen ble ikke vi veldig nærvøse av den grunn. Forester er verken utstyrt med antispinnsystem eller elektronisk stabilitetsprogram. Bortsett fra vår lille fadese i snøhaugen klarer Forester seg veldig godt uten.

Kjøreglede

Det er ingen hemmelighet at vi trives bak rattet på Forester turbo. Med høyprofilsdekk, og høy bakkeklaring, er dette moro også i fornuftige hastigheter. Det er ikke noe problem å detektere hva som foregår med dekk og understell og underholdningsfaktoren er stor. Utessende og den høye fremtoningen kan gjøre at man stiller tvil ved Forester sine egenskaper. Sannheten er imidlertid at Forester turbo er forutsigbar, trygg og gir kjøreglede langt utover det som du faktisk finner i skikkelige sportsbiler.

Forester er en bil som har kapasiteter langt utover det som er vanlig for denne klassen. Når vi beveger oss over på plass og komfort fortsetter det i positive vendinger.

Lenk til plass og komfort