Motor og kjøreegenskaper

Som et svar på ML 55 AMG duger X5 4.6 iS. V8-motoren er medgjørlig, men de 347 hestene trekker i retning Autobahn.


Det skjer et eller annet med kjørestilen når hodet er så langt fra bakken som i X5, en må ta seg sammen for ikke å få en sedat kjørestil. Det er helt klart en terskel som må passeres før det føles naturlig å jage 2,2 tonn gjennom krappe svinger.

Alltid skyv

Selv om du av og til må vente på en nedgiring leverer 4,6-literen et voldsomt skyv nesten uansett hvor på hastighetsmåleren nålen står, og skyvet imponerer også under norske forhold. Av og til oppleves biler med store motorer som nedturer i Norge der 100 km/t er maksimalt tillatt hastighet, slik er det ikke med X5 4.6 iS. 0-100 km/t på 6,5 sekunder med en automatgiret SUV på 2,2 tonn gjør et så kraftig inntrykk at behovet for å kjenne hva som skjer frem til toppfart på 240 km/t ikke er presserende.

Området mellom maksimalt dreiemoment (480 Nm ved 3.700 o/min) og maksimal effekt (347 hk ved 5.700 o/min) er relativt smalt, men motorkarakteristikken er slik at disse toppene ikke føles særlig markerte. For eksempel er ikke akselerasjonen i nærheten av å gi seg ved 5.700 o/min. V8-motoren på 4,6-liter er faktisk så kultivert at det nesten føles upassende at den gir fra seg et så kraftig snerr når bensintilførselen blir av det romslige slaget.


Like herlig som motorlyden er ikke forbruket. Regn med godt over to liter bensin per mil i byen, og selv på landeveien går det med over halvannen liter per mil. Oppgitt blandet forbruk er 1,49 liter per mil. Trøsten er en voksen tank på 93 liter.

Tradisjon tro

BMW har sørget for at X5 til en viss grad føles som en bakhjulsdrevet bil. 62 prosent av kreftene går til bakhjulene, resten blir levert forover. Hjulspinn korrigeres med bremsene. Selv om bakhjulene på en måte kan sies å ha over 200 hestekrefter til disposisjon, skal du være ganske tøff med gasspedalen for at ikke X5 skal bli offer for sin egen vekt og høyde. Understyringen er konsekvent ved for høy inngangshastighet i svingen, og selv med balanse inn i svingen kan tung høyrefot like gjerne ende med at forhjulene sklir.

Stabilitetssystemet, DSC lll, fungerer godt i X5, og påvirker ikke kjøringen negativt. Funksjonen som korrigerer av sidebevegelse lar seg skru av, og samme operasjon gjør at den femtrinns Steptronic-kassen ikke girer opp av seg selv i manuell modus.

Allerede kompetent


X5 er i utgangspunktet den beste kjørebilen av de store SUVene på markedet. S-en på slutten av modellbetegnelsen innebærer et oppstrammet understell og kraftigere bremser. Sportsfjæringen kan kjøpes som tilleggsutstyr til de andre motorvariantene, og den stivere fjæringen er et absolutt pluss ved aktiv kjøring.

Vi kjørte på vinterdekk, men bremsene imponerte likevel og viste aldri tegn til å bli slitne av den høye vekten og alt maset fra føreren. Fordi bremsene også hjelper til med antispinn er også sneføret på norske veier en utfordring. Doseringen av antispinn-medisin er så elegant at hard akselerasjon på såpeglatte veier imponerte oss veldig.

Styringen var presis, og virket mer direkte enn vi har opplevd tidligere i X5. Det kan ha sammenheng med sportsfjæringen.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.