Motor og kjøreegenskaper

206 SW 1.4 kan skilte med en fin motor og nydelige kjøreegenskaper. Men girkassen kunne gjerne vært strammere.


Generelt kan vi si at dagens 1,4-litere har blitt så effektive at de kan sammenlignes med gårsdagens 1,6-litere. 206 SW-motoren er intet unntak. Motoren, som forøvrig også er å finne i blant andre Citroën C3 og Peugeot 307, gjør en fin jobb i den lille stasjonsvognen.

Kraftkilden trekker rent fra 1.500 omdreininger og leverer merkbar akselerasjon når turtelleren passerer 2.500. Ved 3.500 våkner den lille motoren til liv og trekker bedre og bedre opp mot 5.500 omdreininger, der man møter de 75 hestekreftene. Når man motoren passerer 5.500 omdreininger blir det mer bråk enn futt, og det var derfor sjeldent vi trakk motoren helt opp til rødmerkingen ved 6.250 omdreininger.

Høyt annetgir

Når motoren kjøres i riktig turtallsområde oppleves den som sterk og kvikk, og forbikjøringer er faktisk ikke noe problem. I praksis oppleves bilen som langt kvikkere enn tallene skulle tilsi. På papiret bruker bilen nemlig 14,7 sekunder på øvelsen 0-100, noe som jo ikke er noe særlig å skryte av.

Hovedforklaringen bak de dårlige tallene er å finne i girkassen. Peugeot har nemlig valgt å legge inn et unormalt høyt andregir. Dette oppleves i praksis ved at man treffer andregiret ved 3.800 omdreininger etter å ha dratt førstegiret helt ut. Dermed blir turtallet litt for lavt, noe som resulterer i at motoren de første sekundene leverer beskjeden effekt. Hadde man i stedet truffet andregiret ved 4.500 o/min, ville øvelsen 0-100 sannsynligvis vært redusert med et par sekunder.

Svampete girkasse


Vi ble i det hele tatt litt skuffet over denne girkassen, som oppleves som svampete og småslarkete. Våre erfaringer fra andre Peugeot-modeller tilsier at Peugeot kan bedre.

Vi målte et forbruk på 0,74 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er akseptabelt. Et slikt forbruk, kombinert med en tank som rommer hele 50 liter, gir en svært god rekkevidde.

Kjører godt

Det kanskje aller mest imponerende med denne bilen, er kjøreegenskapene. Vi har sjeldent følt oss tryggere enn det vi gjorde i 206 SW. For bilen kjører rett og slett svært godt. Styringen er presis og mer direkte enn det som er vanlig i klassen og understellet taklet alle ujevnheter det blir utsatt for på en god måte.

Vi hadde forventet at bilen skulle være en typisk understyrer, men fant snart ut at bilen oppfører seg uventet nøytralt ved hard svingkjøring. 206 SW skal presses svært hardt før den kommer med hekken, og når bakenden først kommer, er det usedvanelig enkelt å få den på plass igjen ved litt motstyring. Vi storkoste oss derfor med bilen, blant annet på brede og bilfrie grusveier. Det er ikke ofte biler med 1,4-liters motor gir oss like mye moro.

Forbedringspotensiale


Bremseegenskapene kunne imidlertid vært noe bedre. De blokkeringsfrie stopper riktignok bilen raskt, men vi opplevde at bilen har en tendens til å trekke litt mot venstre ved nødbremsing. Peugeot får imidlertid pluss for akustisk håndbrekkvarsler.

For mørk bakrute

Fordi svingradiusen er god, blir bilen også lettmanøvrert i byen. Den sotede bakruten er imidlertid sjenerende ved rygging i mørke, noe det som kjent er ganske mye av for tiden.

Peugeot 206 SW 1.4 har altså en fin motor og glimrende kjøreegenskaper. Interiøret er dessverre ikke like imponerende. Les mer om plass og komfort her.