Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke ofte det blir snakk om fart og moro når du har en 1,8-liters motor til disposisjon, men Mazda 6 er et hederlig unntak. Her finnes det mye kjøreglede.


Merkene prioriterer litt forskjellig på motorfronten. Mazda 6, Ford Mondeo og Citroen C5 blir tilbudt med 1,8 liters motorer til 249.900 kroner. I VW Passat og Renault Laguna må du klare deg med 1,6-liters motorer, og disse to har merkbart dårligere dreiemoment enn 1,8-literne.

Sprek

Mazda 6 er utstyrt med en 1,8-liters motor som yter 120 hestekrefter ved 5.500 omdreininger og 165 newtonmeter ved 4.300 omdreininger i minuttet. Tallenes klare tale tyder på at dette ikke sparker rått i fra, men det er ikke helt riktig.

Maksimalt dreiemoment ligger på 4.300 omdreininger, men det kjennes ikke riktig slik ut. 1,8-literen i Mazda 6 er nemlig også sprek lenger ned i turtallsregisteret. Allerede ved 2.000 omdreninger begynner det å bli sving på sakene, og til å være en såpass liten motor i en stasjonsvogn på 4,7 meter må vi si at dette er imponerende.

Hvis du skulle føle behov for å teste øvelsen 0-100 kilometer i timen, vil dette ta akkurat 11,2 sekunder og toppfarten er hele 192 kilometer i timen.

Du må gire


Selv det gpr forholdsvis greit i Mazda 6, må du likevel bruke girspaken flittig for at du skal få optimal trekkraft fra motoren. Det er i grunn greit siden girkassen er både presis og lettsjaltet.

Svært gode kjøreegenskaper

Mazda har virkelig gjort jobben når det gjelder kjøreegenskaper. Her imponerte bilen skikkelig. I tillegg til å være lettkjørt hadde den også veldig tillitsvekkende egenskaper i våre favorittsvinger. Dette er ikke en bil som sklir på forhjulene (understyrer) når den blir presset. Svinger håndteres på en god måte og styringen er presis.

Forrige gang vi kjørte Mazda 6 hadde vi sommerdekk og da var den veldig retningsstabil og stødig. Nå med vinterdekk har den tapt seg en god del på dette punktet. Vi legger skylden på dekkene.

God respons


I kritiske situasjoner er det lett å vite hva Mazda 6 holder på med. Tilbakemeldingene er gode og det er lett å analysere hva som befinner seg under dekkene. Mazda har virkelig fått til både kjøreglede og gode kjøreegenskaper i Mazda 6.

I neste kapittel skal vi ta for oss plass og komfort. Mazda 6 har vokst i lengden og er faktisk to centimeter lengre enn en VW Passat. Ford Mondeo, Citroen C5 og Renault Laguna er alle litt lengre.

Les mer om stor plass og god komfort her.