Motor og kjøreegenskaper

Du avslører enkelt at det er dieselmotor under panseret, men ikke på grunn av ulyd.


En ting avslører, og det er dreiemomentet på hele 500 Newtonmeter (Nm). Kreftene føles alltid tilgjengelig, og for de som ikke jager toppfart vil kreftene også føles tilstrekkelige.

Holder med seks på rekke

Bortsett fra en treliters spesialdiesel fra AMG i Mercedes-Benz C-klasse, er det ingen som kan måle seg med ytelsene fra rekkesekseren i 7-serie. Konkurrenter som Audi A8 og S-klasse må ty til V8-motorer for å overgå 730d.

Kjørbarheten, en blanding av ytelse og komfort, er helt på topp med treliteren. Fartsøkningen ved gasspådrag er god for de fleste øvelsene det er vanlig å utføre med bil i Norge, forbikjøringer utføres for eksempel med gode marginer.

Selv om det muligens føles litt stusselig at turtelleren har godt med rødmerking før 5.000 o/min, får du likevel litt hestekrefter-følelse ved full gass.

Vi klarte oss med mindre enn literen per mil, hvilket imponerte oss. Uten at drivstofføkonomi på noe hvis kan puttes inn i et totalregnestykket på en bil til rundt en million kroner, er det i alle fall visse komfortfortrinn ved å slippe å fylle drivstoff hele tiden.

God kombinasjon


I og med at det er vrient å kombinere styrke med effekt i en dieselmotor blir gjerne ønsket turtallområde smalt. Da er det nødvendig med en god girkasse, og den sekstrinns automatiske girkassen i 730d gjør en utmerket jobb.

I vanlig modus gjør den faktisk jobben så godt at verken sportsinnstillingen eller den manuelle overstyringen ble brukt i særlig grad under vanlig kjøring. At girspaken er festet på amerikansk vis på rattstammen venner du deg fort til. Den manuelle overstyringen ved hjelp av fire knapper på rattet fungerer greit, men fungerer bedre som motorbrems enn til sportslig kjøring.

Laget for effektiv forflyttning

Kjøper du en 7-serie er antakelig ikke behovet for å komme raskt igjennom tette svingkombinasjoner det aller største. Til det har både BMW og andre produsenter bedre redskaper. Det er allikevel en tilfredstillende følelse å finne rytmen med den nesten to tonn tunge bilen på svingete veier. Det går effektivt unna, og hvis du ikke tar ut det aller siste av veigrepet i form av fart får du også en tilnærmet sportslig følelse.


Til god hjelp er elektronisk styrte støtdempere (EDC) og aktive krengningsstabilisatorer (Dynamic Drive) som er ekstrautstyr. Disse innretningene er litt ja-takk-begge-deler, de gir sportslighet uten å gå utover komforten.

Bremsene (vi kjørte på piggfrie vinterdekk) har det som skal til for å redusere farten effektivt, og selv harde oppbremsinger utføres selvsikkert.

Konkurrenter

Konkurrentene kommer utelukkende fra Tyskland, og nye Audi A8 er vel den skarpeste. En ny 2,5-liters diesel på 225 hestekrefter vil antakelig gjøre A8 billigere enn 730d. Følger du med på DinSide Motor kommer det en av de nærmeste dagene er artikkel fra lanseringen av nye A8.

Mercedes-Benz S-klasse har vært målestokken i luksusbilklassen, og nærmest i ytelse og pris kommer S320 CDI. Den koster 930.800 kroner før ekstrautstyr. Den sekssylindrede dieselen på 3,2 liter leverer fra seg 197 hestekrefter og 470 Nm ved 1.800 o/min. Det er nok til å sende den fra 0 til 100 km/t på 8,8 sekunder, og det stopper opp ved 228 km/t.

VW Phaeton er også påmeldt i klassen for luksusbiler med dieselmotor, men er i første omgang kun tilgjengelig med en stor V10-diesel som gjør den for dyr for sammenlikning. Som A8 leveres Phaeton med firehjulsdrift.

Konklusjon


BMW 730d er et godt kjøp på den måten at du får maksimalt med 7-serie for minst mulig penger, og i tillegg er effekten i dieselmotorer mer avgiftsgunstig enn bensinmotorer siden det ikke er avgift på dreiemoment. I utlandet er prisforskjellen mellom 730d og 735i mindre enn i Norge.

7-serie befinner seg sammen med Audi A8 i den litt sportsligere delen av luksusbilsegmentet. For norske forhold er ytelsene i 730d gode nok til at også denne varianten kan følge opp det sportslige.

Utfyllende om plass og komfort kan du lese om i vår test av BMW 745i.

Store bilder av 730d finner du her.