Motor og kjøreegenskaper

Nå er det bare turbo som gjelder for Saab, toliteren på 175 hestekrefter er fleksibel og sterk.


Motoren har fått igjen litt turbo-feeling, du merker godt når den snurrer i gang, men det gir ingen praktiske problemer.

Sjarmerende

Mer sjarmerende enn klønete, du trenger ikke som i gamle dager sitte å venstrebremse for å holde turbotrykket oppe. For eksempel er kreftene der når du trenger dem så lenge du ikke driver med stupforbikjøringer.

265 newtonmeter (Nm) ved 2.500 o/min er svært romslig sett i forhold til konkurrentene. Klassesnittet ligger mellom 200 og 220 Nm - ofte på høyere turtall. Det gir litt dieselkraftfølelse i en bensinbil, og er litt ja-takk-begge-deler. Toppeffekten på 175 hestekrefter dukker opp ved 5.500 o/min.

Forhjulsdrift

Tidligere har spreke Saaber vært ubehagelige å kjøre fordi kreftene har herjet vilt med styringen, i nye 9-3 er kombinasjonen sprek motor og forhjulsdrift helt uproblematisk. Saab har valgt servoer istedenfor elektromotorer som er brukt i fetter Vectra, og det kan være med på å gjøre styringen så uberørt.

Førsteinntrykket var at styringen var alt for lett. Etter hvert som vi ble kjent med den spesielt presise styringen satt vi mer pris på den lette styringen, og i tette svingkombinasjoner er tilbakemeldinger om underlaget sjeldent noe problem.

Balansekunstner


Det er ikke tvil om at biler som konsekvent skrenser med forhjulene først, har de tryggeste kjøreegenskapene for de fleste. Det er imidlertid ikke riktig å si at mye understyring er sikrere enn lite. Saab 9-3 Sport Sedan understyrer svært lite, men føles veldig trygg og forutsigbar, og oppleves som en bil som lar seg håndtere selv etter at veigrepet har sagt midlertidig takk for seg.

Den største gleden finner du imidlertid ikke i kritiske situasjoner eller kjøring i grenseland. Den finner du under normal kjøring i normale hastigheter. Saaben lar seg kjøre på en måte som retter ut litt av alle svingene, og bakhjulene som styrer litt med er med på i gi deg denne gode følelsen av balanse. Det vil ikke overraske oss om 9-3 Sport Sedan blir en ny yndling for selgere som har store distrikt de skal dekke.

Spesielt håndbrekk

Et mye brukt redskap i gamle rally-Saaber var håndbrekket. I nye 9-3 har det fått en litt spesiell utforming, selve grepet skjuler seg som en integrert del av konsollen mellom forsetene. I bruk oppleves det imidlertid som et vanlig håndbrekk.


Girkassen er antakelig det minst sportslige på Sport Sedanen. Det er en femtrinns girkasse som ikke egentlig har noen tydelige svakheter utenom litt vel lange sjalteveier, men den føles ikke sportslig. Andre i redaksjonen har prøvet sekstrinnsgirkassen som sitter i versjonen med 210-hestekrefter, og den gir definitivt et sportsligere inntrykk. Saab har endelig slaktet kjepphesten om at revers må være lagt inn for å få ut tenningsnøkkelen.

ESP ikke standard

Uten å være en bil som har et skrikende behov for elektronikkhjelp for å holde seg på veien, er det likevel unødvendig å sette elektronisk stabilitetsprogram (ESP) på listen over ekstrautstyr (6.000 kroner) i en ny mellomklassebil.


ESP var montert i testbilen, og systemet fungerer svært godt. Det er satt opp på en måte som gir litt slingringsmonn, men når elektronikken overtar styringen skjer oppretting effektivt.

Vi kjørte på piggfrie vinterdekk, men bremsene ga allikevel et solid inntrykk.

Plass og komfort i en sportlig bil kan du lese mer om her.