Motor og kjøreegenskaper

IS200 SportCross har en flott motor, sekstrinns girkasse og lekne kjøreegenskaper.


Noe av det første du vil legge merke til når du iakttar IS200 SportCross bakfra, er det voldsomt dimensjonerte eksosrøret. Det fete røret er forbundet med en flott rekkesekser med to liter slagvolum. Sekseren puster gjennom 24 ventiler som betjenes av to overliggende kamaksler. I tillegg er variabel ventilstyring på plass. Resultatet er 155 hestekrefter og 195 newtonmeter, sistnevnte ved 4.600 o/min.

Flott skyv

Rekkeseksere brukes dessverre av stadig færre bilfabrikanter, men Lexus er altså blant de få som holder konstruksjonen i live. Selv om Lexus-motoren ikke produserer et like vakkert lydbilde som BMWs rekkeseksere, hører man godt at det befinner seg noe spesielt under panseret. Det merker man også når man trår på gasspedalen. Når turtelleren passerer 4.250 omdreininger leverer motoren et herlig skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.400 o/min. Motoren virker forøvrig svært uanstrengt ved 6.400 o/min og høres ut som om den ville taklet langt høyere turtall.

Sterk fra bunn


Ved høye turtall er gassresponsen svært kvikk og fronten reiser seg markant ved gasspådrag. Motoren er mer enn sterk nok til å gi en sportslig opplevelse - og forbikjøringer er overhodet ikke noe problem.

Maksimalt dreiemoment, 195 Nm, er som nevnt ikke på plass før ved 4.600 o/min. Det betyr ikke at motoren er svak på lave turtall. Rekkesekseren trekker rent allerede fra 1.000 o/min og leverer en fin akselerasjon fra 2.500 omdreininger. Deretter yter motoren stadig bedre frem til 4.250 o/min, der den altså våkner skikkelig til liv.

Spesielt gjerrig er motoren imidlertid ikke. Med et oppgitt forbruk på 0,98 liter per mil ved blandet kjøring, er motoren tørstere enn det som er vanlig for motorer med lignende ytelser.

Sportslig girkasse

Motoren arbeider sammen med en sekstrinns girkasse. Den skinntrukne spaken er godt plassert og girkassen er svært tett, i den forstand at spakbevegelsen mellom trinnene er svært kort. Trinnene er faktisk plassert så tett at Lexus har sett seg nødt til å legge inn en akustisk reversvarsler.

Lavt sjettegir


Girkassen oppleves som sportslig og er overraskende lavt giret. I sjettegir ligger turtallet så høyt som 2.900 omdreininger i 100 kilometer i timen. Sjettegiret er faktisk så lavt at det kan benyttes helt ned i 50 kilometer i timen. Vi forundrer oss litt over at Lexus har valgt å gi sjettegiret en så lav utveksling. Vi ville nok foretrukket et sjettegir som ga oss lavt turtall på motorveien. Undertegnede ville også foretrukket større avstand mellom kløtsj- og bremsepedal. Med store vintersko på bena risikerer man å komme borti bremsepedalen med venstrefoten.

Leken

Lexus er en av svært få japanske bilprodusenter som satser på bakhjulsdrift. IS 200 SportCross er dermed en av de mer sportslige og lekne stasjonsvognene med utspring i japansk bilindustri. Motoren er sterk nok til at det er fullt mulig å kjøre publikumsvennlig med denne bilen, som villig slipper med bakhjulene. På vinterstid er det derfor en stor fordel at bilen er utrustet med et antispinnsystem, som ikke bare forhindrer spinn ved igangsetting, men også forhindrer bakhjulsskrens ved gasspådrag i sving.

Lite understyrt

Hvis man lar gasspedalen være i fred, sitter IS200 SportCross svært godt på veien, også ved glatt føre. Bilen følger dine rattbevegelser godt og understyrer mindre enn det vi er vant til fra mer ordinære, forhjulsdrevne stasjonsvogner. Overstyring er heller ikke noe stort problem, så lenge du holder deg unna gasspedalen. Hekken må provoseres relativt hardt før den kommer - og når den først kommer, er den relativt lett å hente inn igjen. Ved gasspådrag er imidlertid situasjonen en annen. Hvis man ikke er forsiktig, kan hekken kommer raskere enn det man setter pris på, ikke minst på vinterføre med et utkoblet antispinnsystem.

Stump


Hjulopphenget fungerer brukbart og håndterer de fleste underlag på en god måte. Likevel må det nevnes at IS200 SportCross har problemer med å takle de skarpeste ujevnhetene og at den oppleves som mer stump enn tyske konkurrenter. Fordi bilen bare er 450 centimeter lang, er den relativt grei å håndtere i bytrafikken. Bakruten gir ingen voldsom panoramautsikt bakover, men rygging oppleves likevel ikke som noe stort problem.

Ikke de beste bremsene

IS200 SportCross er utrustet med skivebremser rund baut, de fremre er i tillegg ventilerte. Bremsene er lette å dosere og biter godt - likevel lot vi oss ikke imponere over bremseredskapen. Fronten blir nemlig mer jagete og ustabil ved harde nedbremsinger enn det vi er vant til i denne klassen. Vi ble heller ikke imponert over egenskapene ved ujevnt grep. IS200 SportCross trekker nemlig til den siden hvor hjulene har best grep, i motsetning til mange tyske konkurrenter, som opptrer imponerende stabilt - selv når hjulene på høyre siden kjører på is og venstrehjulene er i kontakt med tørr asfalt.

Simpelt interiør


Lexus IS200 SportCross kan altså skilte med en flott motor og underholdende kjøreegenskaper, men holder ikke helt følge med tyske konkurrenter når det kommer til hjuloppheng og bremser.

Bilens største svakhet er imidlertid interiøret, som etter vårt syn er altfor simpelt og billig til å tåle sammenligning med konkurrentene. Med tanke på hva Toyota har fått til de siste årene, ikke minst med nye Avensis, er det overraskende at Lexus ikke har kommet lengre med sin IS. Vi omtalte interiøret da vi testet storebror Lexus IS300 SportCross. Les mer om hard plast, manglende justeringsmuligheter og det lille lasterommet her.

I innledningen til denne testen lovte vi å svare på om Lexus IS200 SportCross er et reelt alternativ til sine tyske konkurrenter. Svaret finner du her.