Motor og kjøreegenskaper

Turbomotoren som sitter i testbilen er kanskje den motoren som passer A4 best. Både med tanke på prislapp og kjøreegenskaper.


Motoren kjenner vi godt fra før. Den har blitt en gammel traver og dukker til stadighet opp i nye effektvarianter. 163-hesteren som vi har kjørt nå er av de siste tilskudd og til neste år kommer også en 190 hesters variant. Fra før finnes den med effekter på 150, 180, 210 og 225 hester.

Flat kurve

Takket være lavtrykksturboen er dreiemomentet like høyt fra 1.950 til 4.700 omdreininger i minuttet. Motoren føles likevel sterk og kvikk helt opp til rødmerkingen, men den viktigste egenskapen er at motoren trekker godt over et bredt register. Det er mye opp til deg selv hvilket gir du skal bruke ved en forbikjøring.

Passer best

163 hestekrefter skremmer ikke vannet av noen, og du merker knapt noe forskjell fra 150 hesteren, men motoren er kvikk nok. Toppeffekten oppnås ved 5.700 omdreininger og er egentlig nok for bilen hvis pris er et poeng. Skrittet opp til 190-hesteren er på cirka 40.000 kroner og det er jo like greit å slippe det. Uansett så har det blitt mye bedre nå. Forrige gang vi kjørte A4 med 150 hester var neste effektvariant en V6-er med 220 hestekrefter. Prismessig langt utenfor rekkevidde for de fleste og dermed lite interessant.

Manuelt passer bra


A4 finnes med tre forskjellige girkasser. Vi hadde manuelt gir, men den finnes også med automatgir med tiptronic-funksjon og Multitronic (trinnløs variabel girkasse). Multitronic finnes ikke i kombinasjon med firehjulsdrift, men du kan få automatgir sammen med firehjulsdrift. Vi savnet ingen av delene. Sjaltingen går greit. Du kan kose deg med girkassa på svingete veier. Den er presis og du trenger aldri bekymre deg om at du skal treffe feil gir.

Skikkelig firehjulsdrift

Når du skal kjøpe Audi med firehjulsdrift er det én ting du bør passe på. A4, A6 og A8 har Torsen-differensial som er et permanent firehjulstrekksystem som i utgangspunktet trekker likt på alle hjul. Disse har motoren montert på langs. I motsetning har A3 og TT motoren på tvers, og disse har en Haldex-kobling som tilfører effekt på bakhjulene kun når det trengs. Det virker med andre ord på en helt annen måte.

Firehjulstrekket som benytter seg Torsen-differensialen utmerker seg med svært godt fremkommelighet og kjøreegenskapene blir merkbart forbedret i motsetning til en A4 med forhjulsdrift. Bilen blir forutsigbar og enkel å ha med å gjøre. Dette er viktig for de som er litt aktive på gasspedalen. Negative overraskelser er ikke noe som sportslige førere setter pris på. Med stabiliseringsprogrammet innkoblet er du nesten 100 prosent trygg. Det griper effektivt men behagelig inn, og bringer kontrollen tilbake, og bilen tilbake på skinnene.

Lav og stiv


Med S-Line montert er A4 både lav og stiv. Den subber i bakken hist og pist og krenging er så og si fraværende. Det ligger ganske flatt gjennom svingene og du har full kontroll med hva som foregår under hjulene. Det er normalt ingen fare for at A4 skal bli grøftefyll, men det lønner seg å tenke litt selv om bilen sitter godt og skyter fart selv på glatt føre. Marginene mellom feste og slipp blir mindre og mindre jo stivere bilen er og hvor ekstreme dekk den har.

Den stive understellet gir tilbakemeldinger om underlaget i strie strømmer og ikke alle er like velkomne. Humper, hull og ujevnheter leveres effektivt til kupéen. Det rister og smeller og heldigvis er materialkvaliteten på et høyt nivå. Det er ikke mulig å provosere frem så mye om et mikroskopisk knirk i Audi kupéen.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.