Motor og kjøreegenskaper

Vi har kjørt D5-motoren i ymse Volvoer tidligere og er imponert over hvor mye den orker. Både i 60 og 70 serien gjør den en god jobb, men møtte på mange måter veggen i XC 90.


Ikke det at det går tregt i XC 90, men den holder kun akkurat. I S60 er den supersprek og gir kraftige bensinmotorer hard konkurranse. I XC 70 klarer den seg også bra siden XC 70 D5 med automatgir veier 311 kilo mindre enn en XC 90 med den samme girkassen.

Ideell motor

Den femsylindrete dieselmotoren er som skapt for XC 70. 163 hestekrefter og 340 newtonmeter holder i lange baner og gir bilen fleksibilitet langt utover normalen. Den er litt treg akkurat fra stillestående, og null til hundre kilometer i timen blir ingen paradeøvelse, men ute i trafikken setter du pris på et fett mellomregister.

Slagvolumet er på 2,4 liter fordelt på fem sylindere og innsprøytning fra et felles reservoar (common rail).

Nytt firehjulsdrift system

Tidligere var XC 70 utstyrt med en viskositetskobling. Disse koblingene har flere ulemper hvorav en av de er det faktum at de reagerer forholdsvis tregt. Mange eiere oppdaget også at denne koblingen ikke tålte hard belastning. Den elektronisk styrte Haldex-koblingen bilen har nå er noe helt annet å kjøre med. Du merker ikke at bakhjulene blir koblet inn og ut, og XC 70 oppfører seg nå mye mer som en firehjulstrekker en tidligere. Noen ville sikkert hatt en knapp på dashbordet for å styre inn og utkobling selv, men Volvo har foreløpig latt være å gi sjåførene denne muligheten. Dette er ingen terrengbil og automatikken holder i lange baner for de som skal opp femti meter til hytta eller hva nå enn kundene på slike biler bruker som unnskylding for å forsvare pengeforbruket. I tillegg er den også utstyrt med et antispinnsystem og elektronisk stabilitetskontroll.

Behagelig automatgir


Vår testbil hadde Geartronic automatgir. En femtrinns nytelse som også gir deg muligheten til låse kassen i forskjellige gir. Velger du posisjon ”D” sjalter den rolig og umerkelig over alle girene. Låser du den i ett gir, girer den aldri opp før du bestemmer at den skal det. Selv med turtelleren helt i toppen av skalaen må du skyve spaken lett frem for å bli tildelt neste gir. Ligger du derimot i femtegir girer den automatisk ned når farten dabber av.

Ikke sportslig

Volvo har jobbet hardt for at komforten skal bli maksimal. Det gir seg utslag i et litt bløtt understell. Under akselerasjon løfter nesa seg og bremser du hardt dukker den ganske mye. Det samme gjelder i svingene. Det krenger mer enn vi er vant til, men likevel skal det sies at den er både nøytral og lett kontrollerbar. Den slipper tidligere foran enn bak og det er nok de fleste glad for.


Når du bevisst eller ubevist havner på grensen av hva fysikken tillater er det nødvendig å vite hva som foregår under dekkene. Det vet du alltid i XC 70. Tilbakemeldingene er gode og det skal ikke mye trening til før du leser bilen som en åpen bok.

Motor og kjøreopplevelser er vel og bra, men det er Komforten som er paradegrenen til Volvoen. Mer om det finner du her.