Motor og kjøreegenskaper

Nye Micra er morsom å kjøre, samtidig som den inngir tillit i vanskelige situasjoner. Den lille 1,2-literen imponerer.


Hadde det ikke vært fordi vi visste bedre, ville vi ha trodd at vi hadde en 1,4-liter under panseret. For Nissans 1,2-liter er en overraskende sterk kraftkilde. Den lille tverrmonterte motoren leverer akselerasjon allerede fra 1.500 omdreininger, noe som betyr at man kan bruke femtegiret helt ned i 50 kilometer i timen. Også i mellomregisteret produserer motoren overraskende mye kraft. I tillegg er den turtallsvillig og stortrives i området mellom 4.500 og 6.500 o/min, der den puster lett og leverer fin akselerasjon. I dette turtallsområdet er også gassreponsen kvikk.

Variable ventiltider

Hvordan kan det ha seg at en så liten motor evner å gjøre en så god jobb? Svaret er nok blant annet å finne i ventilstyringen. Motoren er nemlig satt opp med variable ventiltider, noe som gjør det mulig å hente ut mye effekt på topp, samtidig som man slipper å ofre dreiemoment i bunn. Dermed yter motoren hele 80 hestekrefter ved 5.200 o/min og 110 Nm ved 3.600 o/min. Dette er tall som ikke står mye tilbake for det man forventer av 1,4-litere.

I tillegg betyr det selvsagt mye at Micra er en lett bil, motoren har kun 980 kilo å slepe på. Kombinasjonen av lav vekt og høy effekt sørger for at Micra 1.2 faktisk er en bil som uten problemer kan tas med på forbikjøringer på landeveien.

Raskt varm


Vi kjørte vårt testeksemplar hardt, og målte et forbruk på 0,77 liter per mil. Vi er imidlertid ikke i tvil om at Micra 1.2 lever opp til de oppgitte tallene, 0,59 liter ved blandet kjøring. Dermed vil bilen bli rimelig i drift. Vi bet oss også merke i at motoren blir overraskende raskt varm. Et av problemene med små motorer er nemlig at man vanligvis må vente lenge før motoren klarer å varme opp kupeen. I Micra 1.2 er vinterkulde ikke noe problem.

Høyt turtall på motorveien

Girkassen er i utgangspunktet god. Spaken glir lett fra trinn til trinn, selv om vi har vært borti enda mer lettsjaltede girkasser. Vi synes imidlertid at kløtsjen tar litt for langt ute og at gasspedalen er litt for oppreist, noe som kan bli slitsomt ved køkjøring. Ved køkjøring i førstegir vil du også oppdage at bilen produserer en del transmisjonslyd. Vi synes også femtegiret burde vært lagt litt høyere. Micra er riktignok en bybil, men det unnskylder ikke at turtallet er helt oppe i 3.100 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Morsom

Micra er en bil med korte overheng - noe som betyr at hjulene er plassert helt ut mot bilens hjørner. Dette, kombinert med en deilig og uvanlig direkte styring, resulterer i at Micra blir en ordentlig morsom bil å kjøre, både i byen og på landeveien. Bilen følger rattbevegelsene umiddelbart og ligger svært godt på veien.

Nøytral

Ved hard svingkjøring opptrer bilen uvanlig nøytralt. Presser du bilen over grensene på glatt føre, vil du oppdage at den går inn i en svak understyring som etterfølges av skrens. Merkelig nok foregår det hele på en rolig og udramatisk måte og situasjonen rettes raskt opp igjen ved motstyring. Hvis du ikke er avhengig av voldsom motorkraft, kan du ha mange timer kvalitetsmoro på svingete landeveier med denne bilen.

Greie bremser


Selv om Micra har trommelbremser på bakhjulene, gjør bremsene en god jobb. Bilen opptrer stabilt ved nødbremsing, også i sving, men sliter litt ved ujevn traksjon. Men fordi bilen er så lett og styringen så god, oppleves det ikke som spesielt dramatisk når bilen trekker litt til den siden der hjulene har best grep.

Mange moromenn vil ha det til at kun kvinner kjører rundt med håndbrekket på. Dette er selvfølgelig ikke riktig. Vi synes Nissan burde ha spandert en akustisk håndbrekkvarsler på bilen, til glede for begge kjønn.

Fornøyelse å lukeparkere

Men det er selvsagt bymiljøet denne bilen hovedsaklig er laget for. Micra er kun 371 centimeter lang og 166 centimeter bred, noe som gjør den både lettkjørt og grei å parkere. Den hastighetsavhengige styringen, den gode svingradiusen og den gode sikten bakover medvirker til at lukeparkeringer blir en fornøyelse. Dessverre er bakruteviskeren kort, noe som reduserer sikten gjennom bakruten i regn- og snøvær.

Stump i høy hastighet

I hastigheter under 60 kilometer i timen jobber hjulopphenget godt, og de fleste ujevnheter pareres. Men når hastigheten øker, blir fjæringsveien litt for kort, noe som resulterer i litt stump og slagete oppførsel over ujevnhetene. I høyere hastigheter oppdager man også at Micra ikke er spesielt aerodynamisk, noe som resulterer i ganske kraftig vindstøy. Dekkstøyen er heller ikke særlig godt kamuflert, noe som resulterer i et relativt merkbart støynivå i kupeen på motorveien.

I utstyrsnivå Tekna er Micra en godt utstyrt småbil. Les mer om intelligente nøkler og andre godsaker her.