Motor og kjøreegenskaper

Volkswagens turboladede 1,8 liter finnes i mange effektvarianter. 190-hesteren er blant de friskeste.


For det første - 190 hestekrefter fra en 1,8-liters firer - det er mye. Kun Toyota tar ut like mange hestekrefter fra samme slagvolum. Det finnes faktisk modeller som er utrustet med enda kraftigere varianter av Volkswagen-konsernets arbeidshest. I Seat Leon Cupra R hentes det ut 210 hestekrefter, mens Audi S3 og TT har 225-hesters-varianter.

Herlig bunndrag

Vi mener imidlertid A4 klarer seg lenge med 190-hesters-versjonen. Den langsmonterte og turboladede motoren, med fem ventiler per sylinder, leverer 240 newtonmeter allerede ved 1.980 omdreininger. Det betyr at den i praksis har et bunndrag som kan hevde seg mot dieselmotorer. Motoren leverer fartsøkning allerede fra 1.400 o/min, noe som betyr at sjettegiret faktisk kan brukes helt ned i 60 kilometer i timen.

8,5 sekunder

I motsetning til dieselmotorer, som vanligvis gir seg ved 4.000-5.000 o/min, puster denne motoren lett til godt over rødmerkingen ved 6.500 o/min. Skyvet fra 5.000 o/min til rødmerking er deilig og den elegante stasjonsvognen klarer 0-100 kilometer på respektable 8,5 sekunder.

Motoren er med andre ord svært fleksibel, noe som gjør den lettkjørt. Gassresponsen er kvikk nærmest uansett turtall og det brede moment-registeret sørger for at forbikjøringer går som en lek.

For kjedelig?


Onde tunger hevder at motoren er så effektiv at den blir kjedelig, men denne kritikken rammer etter vårt syn ikke spesielt hardt. På en solrik dag med svingete veier under hjulene er det uten tvil morsomt med turtallsavhengige motorer - à la Toyotas 192-hesters VVTL-i-motor . Men til hverdags vil nok de aller fleste trives langt bedre med Audis seige turbomotor.

Fin sekstrinns girkasse

I motsetning til 163-hesteren, leveres 190-hesteren med sekstrinns girkasse. Denne girkassen gjør jobben sin på en glimrende måte. Kassen kjennetegnes ved korte sjaltebevegelser og markerte trinn, og passer motoren godt. Legger man inn sjettegiret i 100 kilometer i timen, viser turtellernålen 2.500 o/min, noe som er lavt nok til at motorstøyen blir umerkelig og forbruket fornuftig. Vi målte et forbruk på 1,25 liter per mil ved aktiv, blandet kjøring. Ved normal kjøring skal motoren klare seg med 0,92 liter - noe som er akseptabelt med tanke på at bilen har kontinuerlig firehjulsdrift og veier halvannet tonn.

S-Line: Kun for entusiaster

Vårt testeksemplar var en såkalt S-Line. Det betyr at bilen er utrustet med sportsunderstell, 17-tommers felger og sportsseter - og at du må punge ut med 20.000 kroner. Hvis du er svært sportslig anlagt - og familien ikke blander seg borti ditt bilvalg - vil du ha stor glede av sportsunderstellet. Dette gir deg nemlig svært god kontakt med underlaget og forhindrer effektivt krenging. Resultatet er at bilen oppleves som skikkelig sportslig og at du virkelig kan gi på i svingene. Veggrepet er svært godt og gokart-følelsen kommer snikende.

Sportslig nok uten


Hvis du og familien din derimot er opptatt av komfort, bør du holde deg langt unna S-Line-pakken. Komforten, som ellers kjennetegner A4, lider nemlig kraftig under sportsunderstellet. Bilen blir stump over ujevnhetene og stakkato i oppførselen, noe som blir slitsomt i hverdagen. Vi tror A4 er sportslig nok for de fleste i ordinær utførelse, og ville derfor brukt de 20.000 kronene på noe annet.

God fremkommelighet

Vårt testeksemplar var en quattro, noe som innebærer kontinuerlig firehjulsdrift via en torsen-differensial. Dette, kombinert med et velfungerende antispinn-system, gir svært god fremkommelighet på norske vinterveier og over byens issvuller.

Kommer med hekken

Når A4 quattro kjøres raskt gjennom en sving uten gasspådrag, vil man oppdage at bilen oppfører seg relativt likt sin forhjulsdrevne slektning - den understyrer. Når man tråkker inn gassen derimot, forandrer bilen karakter sammenlignet med forhjulsdrevne utgaver. For her er det ikke snakk om understyring, men derimot tendering mot overstyring. Så lenge gassen holdes inne arbeider forhjulene for å holde deg på rett kjøl, og hekkens oppfører seg relativt snilt. Men vær forsiktig - slipper du gassen midt i svingen blir hekken fort ivrig og det skal mye ratting til før man har kontroll over bilen. Fordi overstyringen blir så påtagelig når man går av gassen, skal man være litt forsiktig i svingene.

Effektivt stabilitetsprogram


Men tro for all del ikke at A4 Avant quattro er noen farlig bil. Hvis du lar det elektroniske stabilitets-programmet (ESP) få gjøre jobben sin, blir bilen snill som et lam. Programmet griper faktisk inn så tidlig at det faktisk oppleves som overdrevent forsiktig. Enhver antydning til både over-og understyring kveles i fødselen.

Førsteklasses bremse-redskap medvirker til at A4 oppleves som svært trygg - hvis man altså lar ESP-knappen få være i fred.

Vi har tidligere omtalt A4-interiøret og hopper derfor bukk over dette kapitlet denne gangen. La oss se nærmere på om de 190 hestekreftene er verdt pengene og hvordan bilen klarer seg i forhold til konkurrentene.