Motor og kjøreegenskaper

Et slagvolum på 1,5 liter skremmer ingen, men motoren gjør en god jobb.


Renualt Megane finnes med tre bensin- og to dieselmotorer. En 1,4-liter er minste bensinmotor som yter 98 hestekrefter. 1,6-literen yter 115 hestekrefter og toliteren presterer 136 hestekrefter.

På dieselsiden finner du en 1,5 liter og 1,9 liters motorer med henholdsvis 80 og 120 hestekrefter. Motorene er moderne og benytter seg av innsprøytning fra et felles reservoar (common rail). Dette resulterte i et svært lavt forbruk på godt under 0,5 liter per mil.

Nok

Med 80 hestekrefter og 185 newtonmeter har du akkurat nok effekt til bilens bruksområder som er småkjøring, bykjøring og kortere turer. Du har ikke noe ekstra, men den fungerer greit for deg som ikke vil betale ytterligere 33.000 kroner for å få den største dieselmotoren. 1,5-literen koster allerede 227.000 kroner. Motoren fungerer bra allerede fra rundt 1.800 omdreininger og dreiemomentet ligger høyt frem til cirka 3.000 omdreininger i minuttet.

Kan strekkes


Selv om dette er en dieselmotor og at de tradisjonelt sett ikke bør strekkes på turtelleren, er det fristende og kompensere for sviktende bunndrag med litt ekstra turtall. Megane takler det bra uten å varsle stemplenes ankomst gjennom panseret. Motoren imponerer med en gange som vi sjelden er borti på små dieselmotorer. Den verken vibrerer eller knattrer og flere ”amatører” som kjørte bilen merket ikke at det var en dieselbil i det hele tatt.

Gir og styring

Renault Megane har variabel servostyring som for all del kunne vært bedre. I bykjøring er Megane veldig lettkjørt og rattet krever lite krefter for å kunne vris rundt. Etter hvert som farten øker blir styringen hardere, men likevel er den ikke helt god. Retningsstabiliteten kunne vært mye bedre og det hadde gjort Megane bedre på langkjøring. Girkassen imponerte heller ikke så mye. Det kunne gjerne vært mer presis og mer lettsjaltet. Megane har godt veigrep og ligger godt på veien. Den kvitterer fint ved aktiv kjøring og er lett understyrt.


De som har kan lukeparkere en vanlig småbil hvor de regner med at bilen slutter omtrent der som bakruten slutter, må lære seg det på nytt. Megane lurer deg med sin merkelige rumpe som stikker lang ut bak og her er det om å gjøre å finne ut hvor støtfangeren slutter før den er krasjet.

Mer om plass og komfort finner du her.