Motor og kjøreegenskaper

Opel Meriva er lettmanøvrert i byen og byr på høy komfort på landeveien. Motoralternativene skulle dekke de flestes behov.


Takket være sine beskjedne mål er Meriva lettkjørt i byen. I tillegg gir den store bakruten svært god sikt bakover, noe som betyr at man ikke trenger å grue seg til de daglige ryggeøvelsene.

Meriva klarer seg godt på landeveien også. Styringen er god og overraskende direkte og hjulopphenget jobber forbilledlig over både store og små ujevnheter.

Vi skal ta et lite forbehold fordi vi ikke har testet bilen på norsk asfalt, men på spanske veier var i hvert fall støynivået uvanlig lavt. Vi opplevde at bilen skjermet oss bedre mot både motor- og dekkstøy enn det som er vanlig i denne klassen.

1,6 liter bensin og 1,7 liter diesel


Meriva blir tilgjengelig med fem motoralternativer, hvorav to skiller seg ut som de mest interessante - en 100-hesters 1,6-liters og en splitter ny 100-hesters diesel-motor. Vi fikk dessverre ikke kjørt bensinvarianten, men er likevel nokså sikre på at dette vil være det beste bensinvalget. Alternativene er nemlig en eldre 1,6-liter med kun to ventiler per sylinder og en 1,8-liter. Ikke et vondt ord om 1,8-literen, med denne motoren under panseret blir Meriva den reneste raketten. Problemet er at det norske avgiftssystemet vil sørge for at den blir svært dyr.

Vi tror derfor den nye 1,6-literen, som yter 100 hestekrefter og 150 Nm ved 3.600 o/min, vil bli å foretrekke. Motoren nøyer seg med 0,75 liter per mil ved blandet kjøring og trekker bilen fra 0 til 100 på 13,3 sekunder.

EU4-godkjent dieselmotor


Men den kanskje aller mest interessante motoren er en helt ny 1,7-liters dieselmotor. Denne common rail-motoren, som kalles CDTI, er en av de første motorene i verden som tilfredsstiller EU4-kravene. Motoren yter 100 hestekrefter og 240 Nm ved 2.300 o/min og nøyer seg med 0,55 liter per mil ved blandet kjøring. Vi storkoste oss med denne støy- og vibrasjonssvake motoren under panseret. Meriva 1.7 CDTI klarer 0 til 100 på 13,5 sekunder og er dermed nesten like rask som med 1,6-liters bensinmotor. Hvis denne dieselmotoren ikke blir altfor dyr, er den åpenbart et svært spennende alternativ.

Meriva blir også tilgjengelig med en eldre 1,7-liters diesel som yter 75 hestekrefter.

Vi skulle gjerne skrevet mye mer om interiør, instrumenter og forseter, som også fortjener ros. Men det får vi ta når vi får bilen på test. Nå er det på tide med konklusjonen.