Motor og kjøreegenskaper

Med det meste av utstyr koster den ikke mer enn 153.900 kroner. Det som du kanskje vil savne mest er klimaanlegg.


Etter å ha tilbrakt mye tid i biler til svært ubeskjedne priser er det nesten litt å godt og kommer tilbake til start igjen. Vi tok med Micra 1.0 Visia gjennom mye svinger og humper, og denne lille bilen takler større oppgaver enn du skulle tro. 65 hestekrefter er selvsagt ikke all verden, men stikker du fingeren i jorda og tenker etter kan det hende at en liten motor, som er billig i drift og innkjøp, gjør jobben like godt som en større variant.

Nok?

Det store spørsmålet er om dette er nok effekt for en bil uansett størrelse. Vi merker umiddelbart at akselerasjonen ikke er enorm og at forbikjøringer krever planlegging. I løpet av testdagene klarte vi noen passeringer og en dem var til og med forbi en lastebil. Vi må si at det var såpass krevende at det ikke kan anbefales generelt.

Ellers holder egentlig motoren mer enn nok. I bykjøring har du nok effekt, du holder greit koken på motorveien og blir garantert ingen sinke i trafikken. Det krever derimot at du bruker omtrent det som finnes under panseret, og det kan være uvant å sitte med pedalen klistret i teppet over lengre tid. Girkassen med fem gir må også brukes mer enn normalt. Den er ikke best i klassen, men får godkjent.

Vi mener enliteren har nok effekt til daglige gjøre mål.

Vi har kjørt 1,2-literen tidligere og ble imponert over den og det er en motor som er veldig godt tilpasset Micra. Den holder nok til det meste og fartspotensialet er bra nok. Dette kommer mye av at egenvekten på alle Micra-modeller er under 1.000 kilo. Alle motorene er også moderne med fire ventiler per sylinder og variable ventiltider. Alle modellene leveres med femtrinns manuell girkasse og kun 1.2 Visia kan leveres med automatgir.

God styring


Bak rattet på Micra vil du også sette pris på den elektriske servostyringen. Når bilen står stille kan du nesten svinge rattet rundt med bare pekefingeren. Motstanden i styringen øker etter hvert som farten øker og dette gjør at Micra virker svært retningsstabil i motorveihastighet. I byen er Micra mer lettkjørt en det meste vi har prøvd og både bilens størrelse og den geniale servostyringen bidrar til det. Dette er en av bilen på markedet som er enklest å lukeparkere.

Ligger godt på veien

Etter noen hektiske mil på veien må vi si at vi sitter igjen som veldig imponert over prestasjonene til Micra. Den ligger godt på veien og oppfører seg eksemplarisk. Den oppfører seg ganske nøytralt, men kan virke litt stumpete i høye hastigheter. Det er ikke helt ukjent fenomen i klassen.

Mer om flere småbiler finner du her.