Motor og kjøreegenskaper

Den er sivilisert, stillegående, sterk og effektiv. Laguna-dieselen stortrives under Primera-panseret.


Dieselmotorer har tradisjonelt vært forbundet med tre store ulemper - støy, vibrasjoner og et smalt effektregister. Flere og flere motorprodusenter har imidlertid nærmest eliminert disse problemene - Renault er en av dem.

For denne dieselmotoren er svært sivilisert. Vibrasjonene er nærmest bagatellmessige og motorstøyen ikke særlig mer påtrengende enn det vi forbinder med eldre bensinmotorer. I tillegg leverer motoren kraft og effekt over et bredt turtallsområde.

Trekker helt til rødmerking

La oss ta oss en nærmere titt på hvordan motoren oppfører seg. Jo, ikke overraskende trekker motoren rent fra 1.300 omdreininger og leverer effektiv akselerasjon fra 1.500. Allerede fra dette turtallet er skyvet i seteryggen fint og øker raskt opp mot og forbi 2.000 omdreininger. Dette er for så vidt ikke unormalt. Nesten alle dieselmotorer leverer et fint skyv i de nedre delene av registeret. Det som skiller denne kraftkilden fra en del andre dieselmotorer, er at den leverer kraft og effekt helt til rødmerkingen ved 4.800 o/min.


Riktignok avtar skyvet noe når turtellernålen passerer 3.500 o/min, men motoren trekker likevel fint og lett helt opp til nærmere 5.000 omdreininger. Dette er ingen selvfølge, vi har testet flere dieselmotorer som kun leverer støy når de presses over 4.000 o/min.

Gassresponsen er også relativt kvikk ved turtall over 2.000 o/min, noe som betyr at man ved behov får raskt tilgang kraft og effekt.

11,1 sekunder

Hvis du tar deg en nærmere titt på spesifikasjonene, vil du finne ut at motoren yter 120 hestekrefter og at maksimalt dreiemoment, 270 Nm, er på plass ved 2.000 o/min. Dette er ikke spesielt oppsiktsvekkende tall, det finnes produsenter som tar ut mer av sine motorer. Men det er mer enn tilstrekkelig, blant annet fordi stasjonsvognutgaven av Primera kun veier 1.463 kilo. Det betyr blant annet at 0 til 100 går unna på respektable 11,1 sekunder. Dette, i kombinasjon med det brede effektregisteret, sørger for at bilen oppleves som potent og rask.

I tillegg er motoren gjerrig. Vi målte et forbruk på 0,74 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er bra for en 468 centimeter lang stasjonsvogn.

Flott girkasse


Girkassen lever uten problemer opp til den fine motoren. Velger du Primera 1.9 dCi får du nemlig en sekstrinns girkasse til disposisjon. Denne girkassen er usedvanlig stram og presis til å befinne seg i en familiebil og er en nytelse å betjene. Sjettegiret er et skikkelig motorveigir og sørger for at turtellernålen legger seg på lave 1.800 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Det eneste vi har å utsette på girkassen, er at vi kunnet ønsket en noe høyere utveksling for de to første girene. Førstegiret gir seg i 40 kilometer i timen og andregiret i 80 og med de kreftene som bor i denne motoren ville en høyere utveksling gitt et mer behagelig og mindre stakkato kjøremønster.

Komfortabel


Sekstrinns-kassen er altså stram og sportslig. Det samme kan ikke sies om bilens kjøreegenskaper. Nissan har valgt å prioritere komfort fremfor sport, noe som gjenspeiles i styring og hjuloppheng. Styringen er med andre ord litt dvaskere enn det vi setter pris på, selv om den ikke er den slappeste vi har vært borti. Hjulopphenget fungerer svært godt over skarpe ujevnheter og en dump og behagelig lyd er alt som produseres når man passerer broskjøter og trikkeskinner.

Krenging og duving

Når det begynner å gå fort, opplevde vi imidlertid at dempere og fjæringer hadde litt problemer med å henge på lasset. Vi synes bilen krenger mer enn ønskelig og opplevde bilen som litt ustabil i tett påfølgende svinger. Det bakre hjulopphenget oppleves som mykere enn det fremre og ved aktiv kjøring på dårlig vei hender det at de bakre demperne bunner. Vi synes opplevde også bilen som litt duvete over påfølgende lange ujevnheter.

Vi ville nok derfor foretrukket et strammere oppsett, selv om dette hadde gått på bekostning av komforten.

Må gjetes


Primera er, som det store flertallet av dagens biler, forhjulsdrevet. Vi opplevde dessverre at bilen hadde litt problemer med å takle det kraftige dreiemomentet ved gasspådrag, noe som resulterte i sporing. Dette var tidligere et utbredt problem i kraftig motoriserte forhjulstrekkere, men er sjeldent i dagens biler. Nissan burde ha klart å lage en bil der gjeting var unødvendig.

Ved nødbrems oppfører bilen seg imidlertid stabilt. Vi gir også plusskarakter for bremsepedalen, som produserer svært lite vibrasjoner ved nødbremsing.

Stille i kupeen

Vi har allerede nevnt at motorstøyen er svært godt dempet. Vindstøy er heller ikke noe problem i norske hastigheter. Det samme gjelder dekkstøyen, som er lite påtrengende, selv om noe lyd trenger inn via lasterommet.

Nissan Primera 1.9 dCi kan altså skilte med en flott motor og en stram og girkasse, men får trekk for et litt for mykt oppsett og sporing. La oss se nærmere på konkurrentene.