Motor og kjøreegenskaper

Over 30 prosent større dreiemoment og over 25 prosent flere hestekrefter enn nærmeste konkurrent stiller den V10 TDI motoren i en klasse for seg selv.


Og ja, vi vet at Ford har en V8-diesel med enda råere ytelser, men den er bare å få i kombinasjon med redskap de fleste vil kategorisere som lastebil.

313 hestekrefter

Skal noe utsettes på de 313 hestene i Touareg må det være at de dukker opp litt vel tidlig. Allerede ved 3.750 o/min er de på plass, og det betyr at det ikke er store skalaen å boltre seg på. Det voldsomme dreiemomentet, 750 Nm, er tilgjengelig fra 2.000 o/min.

Overskuddet av ytelser er ikke laget for oss her i Norge, vi trenger nemlig ikke å holde siget oppe i bilen til nålen passerer 200 km/t. Selv om ytelsene ikke er til oss, er vi svært glade for bi-effektene. Det bykset Touareg gjør når du setter i gang, og den akselerasjonen du opplever når forbikjøringsmuligheten byr seg, er helt rått. Selv etter mange mil bak rattet var det morsomt å kjenne på skyvet.

Det er vel ikke mange igjen med fordommer mot dieselmotorer, og med V10 TDI er ikke ytelser noe å klage på. Selv om drivstofforbruk ikke er særlig avgjørende for biler med en syvsifret prislapp, imponerer likevel bilen med et forbruk på 1,2 l/mil og sørger for at det blir langt mellom pitstoppene.

En av grunnene til det moderate forbruket er at det er svært mye krefter tilgjengelig på lave turtall, for eksempel tusler motoren rundt med 1.500 o/min i 100 km/t uten besvær i moderate stigninger.

Ikke helt ferdig

En automatgirkasse som takler 750 Nm er nesten en sensasjon og sekstrinns kasse er nesten en nødvendighet med så smalt turtallsregister som V10 TDI-motoren har. Denne girkassen er med visse modifikasjoner den samme som sitter i V6-utgaven. Der imponerer den med raske skift, det gjør den ikke i samarbeid med V10-motoren. Det virker som det tar tid å finne et jevnbyrdig styrkeforhold mellom motor og girkasse. En annen innvending er at det oppstår vibrasjoner og støy når bilen står stille og girvelgeren er satt i ”drive”.


Testbilen var utstyrt med girskiftspaker bak rattet for manuell overstyring. Det fungerer godt og er med litt tilvenning et fint hjelpemiddel til å få flyt i kjøringen. For sportslig kjøring er det et problem at girkassen skifter opp selv om den er styrt til ett bestemt gir. Med 750 Nm blir det svært mye ubalanse i bilen med et girskift midt i svingen, og selv om du etter hvert kjenner egen bil så godt at det er noe du kan forutse, er det ubehagelig.

Også kickdown-funksjonen er belemret med noen sære trekk. Ligger du i femtegir i 100 km/t går girkassen ned til tredje ved kickdown. Da er turtallsnålen på rett under 4.000 o/min, det vil si forbi effekttoppen, og det kommer et nytt girskift rett over 4.000 o/min. Det kan ikke være effektivt, og etter hvert la vi til oss den vanen å gi full gass uten kickdown.

Tung i snuten

Touareg med V10 TDI veier over 300 kilo mer enn utgaven med V6-bensinmotor. Litt er nok luftfjæring og høyere utstyrnivå, men mye er nok vektforskjeller mellom de to motorene. V10 TDI har med sin luftfjæring og aktive dempere mulighet til å skjule litt av den forskjellen det blir i bilens balanse, men den føles mer understyrt enn den lille bensinmotoren.

Understyringen plager ikke Touareg mer enn at den friskt blir med på å jage svinger. Det hadde vært på sin plass med en varsellampe som blinker ”husk bremselengde med 2,5 tonn bil” for det utrolig hvordan kreftene og veigrepet gjør at farten gjennom svingene bare øker og øker.

Bruker luft

Touareg er en av de nye bilene i klassen som har noe å gjøre bortenfor asfalten. Lavgirserie og låsbar senterdifferensial gjør det mulig å smyge mellom stokk og stein. Skulle du trenge å komme over en stokk, eller en stein, kan luftfjæringen hjelpe deg med det, maksimal bakkeklaring er hele 30 centimeter. Hevefunksjonen vil nok mest bli brukt til å redde seg ut av fastkjøringer i brøytekanter.


Luftfjæringens viktigste funksjon er nok at den bidrar til økt komfort, og at det gjør det mulig å senke bilen i høye hastigheter. Kombinasjonen med aktiv styring av demperne gjør mye for den tunge og høye bilen i svinger. Krenging er redusert til et minimum. Demperinnstillingen gjør du med en vribryter på midtkonsollen. Valgene er sport, auto eller komfort – og det er stor forskjell mellom innstillingene sport og komfort.

Mye glede, mye penger

Det er ikke tvil om at Touareg V10 TDI er en bil som skiller seg ut i rekken av testbiler. Selv om vi var mest spent på motoren lot vi oss imponere av hele pakken. Touareg V10 TDI sjarmerer også ved å være en ny SUV som har all komfort denne klassen etter hvert kan tilby og som i tillegg er realt utstyrt for terrengkjøring.

Eneste konkurrent som er i nærheten når det gjelder ytelser er Mercedes-Benz ML400 CDI. Den har en 4-liters V8 som yter 250 hestekrefter, og har et dreiemoment på 560 Nm. Den koster omtrent det samme som Touareg V10 TDI.

Store bilder finner du her, og tekniske data finner du her.

Mer om plass og komfort finner du i testen av Touareg V6.