Motor og kjøreegenskaper

Av fem motoralternativer endte vi opp med den nest største bensinmotoren som er sprek nok, men ikke alt for sterk.


Peugeot 807 trives bedre med svinger en formen tilsier, og for de aller fleste blir ikke overgangen fra en lav stasjonsvogn særlig stor.

Kan presses

Vi presser gjerne testbilene litt for å kjenne ordentlig etter om signalene bilen gir under normal kjøring også følges opp nærmere grensene. Problemet med flere Peugeoter er at stabiliseringssystemet ikke lar seg skru av, eller som i 807 sitt tilfelle skrur seg på igjen når hastigheten overstiger 30 km/t.

Dette kamuflerer bilens grunnleggende oppførsel, selv om det er en filosofisk diskusjon om hva som er bilens oppførsel siden systemet alltid er på. Vi må stole på at produsenten ikke bruker elektronikken som sovepute istedenfor å utvikle biler med best mulig veiegenskaper.

Peugeot 807 kan med og uten elektronikkhjelp holde god fart i svingene. Det er ikke noe problem å holde en effektiv marsjfart, men det er heller ikke særlig inspirerende og morsomt. Forutsigbar understyring preger kjøreegenskapene, men 807 krenger bemerkelsesverdig lite i svingene og setter seg pent i fjæringen. Fravær av krenging i den relativt høye bilen var en positiv erfaring.

160 hestekrefter

Nærmere 4.000 o/min begynner det å skje noe med den 2,2-liter fireren. Dreiemomenttoppen er på 3.900 o/min (217 Nm), og ved 5.650 o/min yter motoren 160 hestekrefter. Kreftene er tilstrekkelige til å foreta sikre forbikjøringer, og effekten er godt tilpasset bilens vekt.

Vår innvending er at motoren er for turtallsavhengig, og det gir et giremønster som ikke kler bilen helt. Det er nærliggende å se på dieselalternativer, og til og med den minste dieselmotoren som er over 30.000 kroner billigere får du betydelig mer kraft tidligere. Den har for eksempel bedre akselerasjon fra 70-120 i femtegir (oppgitte tall fra fabrikk).

Design over funksjon


Tre fancy runde klokker midtplassert på dashbordet utgjør instrumentklyngen i 807. De er elegant opplyst i mørke, men er lettest å avlese hvis du sitter på den midterste plassen i seterad nummer to. I Norge er det helt avgjørende å vite hvilken hastighet du holder, men i 807 tar det så mye tid å avsløre at det i visse tilfeller er direkte trafikkfarlig. Det hadde hjulpet mye om klokkene var vinklet mot føreren.

Turtelleren har fått dobbelt opp i krigen mellom design og funksjon. I tillegg til plasseringen som gjør turtallet vanskelig å lese av, starter den diskré rødmerkingen lenge etter at turtallsperren har stoppet opp akselerasjonen.

Les om plass og komfort her.