Motor og kjøreegenskaper

En sterk dieselmotor på 100 hestekrefter kler Touran svært godt.


Vi er så sikre på at dette er det mest fornuftige motorvalget for fleksibilen at vi mener denne utgaven ikke bør være uprøvd før du eventuelt bestemmer deg for et av de grovt sett fem motoralternativene i Touran.

Bedre og bedre

Det kan virke som Volkswagen har holdt på med denne 1,9-liters TDI-motoren siden tidenes morgen. Grunnen til at den føles så kjent er vel heller at den dukker opp i så utrolig mange forskjellige biler. Denne versjonen, der det er tatt ut 100 hestekrefter ved 4.000 o/min og som har et dreiemoment på 250 Newtonmeter (Nm) ved 1.900 o/min, er sterkt forbedret fra de første versjonene. Den har en mer behagelig gange og oppfører seg snillere i hver ende av turtallsområdet.

I Touran introduseres en ny 2-liters TDI-motor som vi ikke har testet. Den yter mellom 136 og 140 hestekrefter, men blir 40.000 kroner dyrere enn testbilen. Forbruket til 1,9-literen imponerer, på langtur var snittet ofte under halvliteren, og under testrunden brukte vi 0,64 l/mil. Oppgitt forbruk er 0,59 l/mil.

Det lave forbruket henger til en viss grad sammen med en sekstrinns girkasse. Det passer bra fordi TDI-motoren har et relativt smalt arbeidsområde. Med seks gir til rådighet er sjansen økt for at du befinner deg i feil gir, men du blir som regel reddet av en sterk og fleksibel motor.

Ikke sport - last

Touran virker stivt satt opp, men det er ikke for bare å behage de som liker å kjøre fort i svinger. Touran har rekordstor nyttelast for klassen, hele 660 kilo last er bilen godkjent for. Det er omtrent samme nyttelasten som storebror Sharan.


I praksis gjør det at bilen føles litt stumpete når du kjører alene, og at det blir en klar forbedring i fjæringskomforten etter hvert som setene fylles med passasjerer.

Bremser og spesielt styring er med på å øke kjøregleden i Touaran, og også antisladdsystemet fungerer godt. Det er standardutstyr i Touran. Antisladdsystemet er av typen som lar seg skru av, og det er en fordel i Norge. På for eksempel grov grusvei jobber systemet kontinuerlig, og for å unngå unødig stress på bremsene er det greit å slå av systemet. En annen detalj som virker som en forbedring med antisladdsystemet er at veigrepet tydeligere gir seg tilkjenne.

Krenger lite

Du merker i praksis lite til at Touran er høy. I svingene er det lite krenging, og det eneste som kan føles uvant er at du sitter litt høyere. Høyden gir seg imidlertid litt utslag på veigrepet der Touran mangler litt grep for bakhjulene ved for høy fart inn i svingen.

Les videre om plass og komfort her.