Motor og kjøreegenskaper

Ford StreetKa kan skilte med flotte kjøreegenskaper og høy underholdningsfaktor. Motoren er grei nok, men langt unna de beste 1,6-literne på markedet.


Den ordinære Ka-utgaven, som kom i 1996 og snart er moden for utskifting, må klare seg med en 1,3-liters motor som yter 70 hestekrefter. Ford StreetKa har fått en 1,6-liter, noe som vanligvis skulle være mer enn nok for en bil som veier 1.061 kilo. I praksis viste deg seg imidlertid at StreetKa-motoren ikke er helt up to date. Ikke sånn å forstå, motoren er ikke håpløs. Men den klarte ikke å innfri våre forventninger. Hvorfor?

Tregere enn 307 1.6

Jo, fordi vi har vent oss til at moderne 1,6-litere er sterke nok til at selv langt tyngre kompaktklassebiler oppleves som spreke. Ta for eksempel Peugeot 307 1.6, som veier 1.176 kilo. Vi opplevde denne bilen som litt av en friskus - blant annet klarer den øvelsen 0 til 100 på respektable 10,3 sekunder. Ford StreetKa bruker faktisk 12,1 sekunder på samme øvelse, til tross for lavere vekt. Hva kan det skyldes?

Kun 95 hester

Jo, årsaken er rett og slett at StreetKa har blitt tildelt en gammel motor, som blant annet ikke er satt opp med mer enn to ventiler per sylinder. Resultatet er 95 hestekrefter, noe som betyr at motoren yter mindre enn det som er vanlig for 1,6-litere i dag. Den omtalte Peugeot-motoren yter for eksempel 110 hestekrefter, mens Alfa Romeo tar ut hele 120 hestekrefter fra sin 1,6-liter.

Ikke undermotorisert


Motoren lever altså ikke opp til forventningene, men det er ikke dermed sagt at StreetKa er undermotorisert. Motoren drar greit fra 1.500 omdreininger og har en klassisk karakteristikk, i den forstand at effekten øker jevnt i takt med turtallet. Man merker likevel at dreiemomenttoppen befinner seg rundt 4.000 o/min, ved at motoren oppleves som ekstra sterk i dette turtallsområdet.

Gassresponsen er grei nok allerede fra 2.500 o/min, men blir merkbart kvikkere når man passerer 4.500 o/min. Fra dette turtallsområdet og opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min produserer motoren relativt mye lyd, men lydbildet er såpass tøft at dette ikke oppleves som negativt.

Flott girkasse

Girkassen er noe av det beste ved hele bilen. Den manuelle femtrinnskassen er usedvanlig tett, sportslig og presis, og det er en nytelse å bruke sjalteredskapen. Den runde metallkulen som avslutter den korte spaken ligger godt i hånden og kløtsjpedalen gir lite motstand. Vi har med andre ord svært lite å utsette på girkassen, bortsett fra at den enkelte ganger er litt kranglete å få i revers.

Flotte kjøreegenskaper


Man kan si mye rart om Ford, men det er én ting man ikke kan ta fra de europeiske modellene - de har gode kjøreegenskaper. Og StreetKa står på ingen måte tilbake for Fiesta, Focus og Mondeo - StreetKa leverer kjøreegenskaper som overoppfyller våre forventninger.

De særdeles korte overhengene betyr at hjulene i praksis er plassert i bilens hjørner, noe som legger et godt grunnlag for underholdende egenskaper. I tillegg er StreetKa satt opp med et relativt stivt hjuloppheng, noe som forsterker de sportslige egenskapene. Resultatet er en bil som sitter svært godt på veien, som krenger lite og som skal provoseres særdeles hardt før den understyrer. Dette, kombinert med en fin og presis styring og god kontakt med forhjulene, gir grunnlag for virkelig morsomme kjøreopplevelser, både med og uten tak.

Greie bremser


De tekniske løsningene bak bremseredskapen er ikke spesielt imponerende. Trommelbremser, som vi finner innenfor bakfelgene, er verken kult av utseende eller bra nok for en bil som skal ha sportslig image. Når man tråkker bremsepedalen i bunn vil man også oppdage at ABS-teknologien ikke er det nyeste på markedet - det rister og bråker mye. Likevel, bremsene gjør jobben sin, er lette å dosere og sørger for stabil opptreden ved nødbrems.

Vi har allerede nevnt at interiøret ikke lever opp til utvendig design. Les mer om kjip plast og skuffende finish her.