Motor og kjøreegenskaper

Motoren er i svakeste laget og er i tillegg tørst.


En enkel 1,2-liter sørger for 72 hestekrefter. Det er nok til at Kalos ikke føles alt for daff, men hestekreftene krever svært aktiv bruk av girskift og turtall. Det tar 13,7 sekunder å nå 100 km/t fra stillestående.

Det vi savnet mest var dreiemoment på lave turtall, ofte måtte vi ned to gir for å holde følge med trafikken på landeveien. Spesielt føltes Kalos svak i høye motorveihastigheter.

For mye

Vi målte et bensinforbruk på 0,66 l/mil på vår testrunde. Det er det samme som oppgitt forbruk ved blandet kjøring. Det er høyere enn konkurrentene som gjerne ligger rundt 0,6 l/mil.

Særlig ved bykjøring viste motoren frem en dårlig side ved litt urolig gange ved jevn hastighet i første og andre gir. Det var ikke slik at det nappet og rykket i bilen, men det var nok til at man la merke til det og derfor irriterte seg over det. Vi prøvde å skru av klimaanlegget for å se om det gjorde en forskjell, men det var ikke det som var problemet.

Ryddig

Ryddige kjøreegenskaper blir litt ødelagt av dårlige dekk. Kumho-dekkene på testbilen yter ikke Kalos full rettferdighet når kjøreegenskapene settes på prøve. ABS-bremser er standard, og de stoppet småbilen effektivt til tross for at det er trommelbremser som gjør jobben på bakhjulene. Også bremsekraftfordeler hjelper også til å stabilisere bilen ved bråbrems.


For å være en småbil er det god kjørekomfort i Kalos. Dumper og hull som byen er full av er et mindre problem enn hos mange av konkurrentene, og lydnivået er behagelig.

Store bevegelser

Girkassen føltes klart gammelmodig med lange sjaltebevegelser i ikke alt for presise spor. Girspaken var også plassert relativt langt tilbake slik at girbevegelsen ikke falt helt naturlig.

Mer om plass og komfort finner du her.