Motor og kjøreegenskaper

A3 er satt opp med et flott hjuloppheng og kan skilte med flotte kjøreegenskaper. Men den nye direkteinnsprøytede bensinmotoren skuffer.


Audi A3 er i dag tilgjengelig med fire motorer, to dieselmotorer og to bensinmotorer. Til høsten kommer i tillegg en verstingutgave. Den vil være utrustet med en 3,2-liters V6-motor som yter 250 hestekrefter. Denne A3-varianten vil klare 0 til 100 på 6,6 sekunder, men vil bli svært, svært dyr.

Vårt testeksemplar var utrustet med den foreløpig største bensinmotoren, en 2,0-liters direkteinnsprøytet motor som på Audi-språket kalles FSI (Fuel Stratified Injection). FSI vil si at drivstoffet sprøytes direkte inn i sylindrene via egne dyser, noe som skal gi bedre forstøving av drivstoffet. Resultatet er høyere effekt, lavere forbruk og mindre utslipp av skadelige gasser.

Hard gange

Hvis vi ser på tallene, virker det som om Audi har lyktes godt med denne motoren. Kraftkilden yter 150 hestekrefter, nøyer seg med 0,69 liter per mil ved blandet kjøring og tilfredsstiller selvsagt EU4-kravene.

Likevel, vi lot oss ikke imponere. For det første har den en hard, dieselaktig gange ved lavere turtall, noe som merkes spesielt godt når motoren er kald. I tillegg opplevde vi faktisk at motoren gikk ujevnt på tomgang. I rettferdighetens navn skal det nevnes at mange direkteinnsprøytede motorer sliter med de samme problemene. Dette vitner om at motorfabrikantene ikke er kommet helt i mål med denne nye teknologien.

Slapp ved lavt turtall


Audi A3 2.0 FSI klarer 0 til 100 på 9,1 sekunder, noe som jo er bra. Og vi skal innrømme at motoren går bra ved høye turtall. Mellom 4.500 og 6.700 omdreininger leverer den nemlig et fint skyv. Likevel, vi synes motoren oppleves som relativt slapp i de nedre og midlere delene av turtallsregisteret. Motoren er rett og slett turtallsavhengig, noe som forutsetter at føreren arbeider flittig med girspaken.

Hvor ble det av turbo-motoren?

Forrige generasjon A3 var tilgjengelig med 150-hestersversjonen av Volkswagens-konsernets turbomotor. Denne nydelige 1,8-literen leverte et deilig skyv helt fra 1.500 omdreininger og opp til rødmerkingen og sørget for at gamle A3 klarte 0 til 100 på 8,2 sekunder. Ikke nok med det, motoren passet glimrende i forhold til det norske avgiftssystemet. Fordi motoren hadde et slagvolum på bare 1,8 liter, slapp man unna med 27.000 kroner i slagvolumavgift. For den nye 2,0-literen må man ut med 39.000 kroner. Hvorfor leveres ikke nye A3 med 1,8-liters turbomotor? Jo, fordi den dessverre ikke takler utslippskravene i EU4, som trer i kraft 1. januar 2005 (for typegodkjenning).

Seks trinn

Girkassen, derimot, er et mer hyggelig bekjentskap enn FSI-motoren. Kassen, som har seks trinn, er tett og presis, og er en nytelse å sjalte. Vi mener imidlertid at Audi med fordel kunne ha valgt en lavere utveksling. A3 2.0 FSI gjør 60 i første- og 100 i andregir, noe som er høyt med tanke på motorens manglende dreiemoment i de lavere delene av registeret.

Også sjettegiret har en høy utveksling, noe som resulterer i at turtellernålen legger seg på 2.400 o/min i 100 kilometer i timen. Dette har vi ingenting i mot. Resultatet er nemlig et lavt forbruk og en kraftkilde som knapt høres i motorveihastighet.

Flott hjuloppheng


Det mest imponerende med nye A3 er imidlertid kjøreegenskapene. Ved hjelp av et kunststykke av et hjuloppheng har Audi klart å lage en bil som oppleves som særdeles sportslig - samtidig som den er den mest komfortable i kompaktklassen.

I praksis oppleves dette ved at hjulopphenget takler alle former for ujevnheter, inkludert vaskebrett, brostein og trikkeskinner, uten at disse forplanter seg opp i førersetet. Samtidig er bilen en nytelse på svingete landeveier, der den nærmest oppfører seg som en sportsbil. Styringen er både direkte og presis og bilen setter seg i svingene på en måte som er helt uvanlig i denne klassen.

Selv om den forhjulsdrevne A3 i utgangspunktet er en understyrer, kan den presses svært hardt før den reagerer med forhjulsskrens. Og takket være det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), som er standardutstyr, skal det svært mye til å kjøre denne bilen i grøfta.

Fire skiver

Bremsene, som består av ventilerte skiver foran og ordinære skiver bak, har ingen problemer med å leve opp til de flotte kjøreegenskapene. Man må riktignok bruke litt makt på pedalen, men når man først trår til, biter bremsene godt. A3 oppfører seg forbilledlig stabilt både ved bremsing i sving og ved nødbremsing fra høye hastigheter. Pluss for et tøft og plassbesparende håndbrekk og den akustiske håndbrekkvarsleren.

Stødig


På motorveien vil du oppdage at A3 er uvanlig retningsstabil og at den minner mer om dyre mellomklassebiler enn om kompaktklassebiler når hastigheten blir høy. Brukbar svingradius sørger for at bilen fungerer i byen også, selv om bakruten med fordel kunne vært større og hattehyllen lavere.

En skuffende motor, men flotte kjøreegenskaper. Men hvor god plass har du i A3? Hvordan er forsetene og hvor mye utstyr får du for pengene? Les mer om plass og komfort her.