Motor og kjøreegenskaper

Selv om fokus er på komfort er det fullt mulig å kjøre friskt med den relativt store og tunge Multivan.


Dieselmotoren på 174 hestekrefter og med 400 Newtonmeter (Nm) i dreiemoment ved 2.000 o/min gjør at over 2,2 tonn flytter seg med imponerende letthet. Vi ble likevel mer imponert over forbruket, på landevei målte vi et gjennomsnittsforbruk på 0,67 l/mil.

Tett og hendig

Med girspaken plassert på dashbordet og lettsjaltet girkasse, ble ikke savnet av automatgir påtrengende. De seks girene det er å velge mellom ligger forholdsvis tett. Grunnen til det er at det er naturlig å la motoren gå mellom i underkant av 2.000 o/min og i overkant av 4.000 o/min. For å få til det trengs det en sekstrinnsgirkasse.

Multivan gjør unna 0-100 km/t på 12,2 sekunder som er greit nok, men det er først og fremst den sterke akselerasjonen i fart som gjør at vi liker denne motoren. Forbikjøringer gikk raskt og sikkert, og kraftoverskuddet er sterkt medvirkende til at varebilfølelsen er fraværende.

Pip-pip

Selv om hele køen inkludert oss naturlig nok holdt samme hastighet var det bare dekkene på Multivanen som ga fra seg pipelyder. Høy temperatur og relativt nye dekk har nok litt av skylden, men mye krefter som dytter på forhjulene er nok hovedårsaken. Multivan oppleves å ha sikre kjøreegenskaper, og det er et stort pluss for sikkerheten at elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr.

Ved harde oppbremsinger og unnamanøvre var det sjelden tvil om hvordan bilen ville oppføre seg verken med eller uten ESP. Vi tok noen runder på grus fordi det likner mye på norske vinterforhold, og også der oppførte Multivan seg forutsigbart. Vi hadde regnet med at den skulle bli mer vimsete med bakenden på løsere underlag, men den var overraskende godt balansert for å være så stor og med mye vekt over forhjulene.

Det viktigste


For mange vil det helt klart være en overgang fra for eksempel en vanlig bil som Volkswagen Passat stasjonsvogn til en stor bil som Multivan. Mange kvier seg nok på grunn av størrelsen, og er redd for å ende opp med en uhåndterlig monster som ikke går inn i verken garasje eller finner parkeringsplasser i byen.

Volkswagen har gjort en del for å gjøre overgangen enklere. Svingradius og oversikt er for eksempel god, og sitteposisjonen er ikke svært annerledes. Nesten fem meter i lengde og nær to meter høy er imidlertid ikke mulig å trylle bort. De fysiske målene er en begrensning, men vi tror de aller fleste vil finne seg godt til rette bak rattet når de vel er ute på veien. På grunn av den gode oversikten oppleves Multivan som nærmest lettkjørt i byen.

Mer om plass og komfort kan du lese her.