Motor og kjøreegenskaper

Vår A3 var utsyrt med utstyrspakken Ambition. Den koster 14.100 kroner, fjerner en del komfort og bringer på plass sportslige kjøreegenskaper.


Audi A3 er foreløpig tilgjengelig med tre bensinmotorer og to dieselmotorer. Det finnes faktisk ikke A3 med bensinmotor og turbo siden den gamle 1,8 literen med turbo ikke tilfredstiller EU4. Toppmodellen med 3,2 liters V6-motor med 250 hestekrefter og firehjulsdrift kommer allerede til høsten.

Vi likte godt den motoren som satt i vårt testeksemplar. Det er en helt ny toliters dieselmotor med pumpedyseteknologi (høytrykks dieselinnsprøytning). Dette er en moderne dieselmotor som tilfredstiller EU4 kravene, og i Tyskland får eierne en skattelette på over 6.000 kroner hvis de kjører biler som tilfredsstiller utslippskravene til EU4. Videre hadde testbilen forhjulsdrift, men denne motoren kan også leveres med firehjulsdrift. Utstyrpakken Ambition inkluderer 17-tommers felger med dekk i dimensjonen 225/45-17, Sportsseter, sportsunderstell, sportsratt, tåkelys og kjørecomputer.

Litt bruming


De første dieselmotorene med pumpedyseteknologi vi kjørte fra dette konsernet hadde visse "barnesykdommer". De var plaget med hard gange, vibrasjoner og typisk dieselknattring. Dette har blitt bedre og bedre for hver modell vi har kjørt. Den nyeste bilen vi har kjørt med tilsvarende teknologi før denne, var Volkswagen Touran. Der også har de gjort en kjempejobb med gjemme unna ulempene med motoren. Det som har vært bra med pumpedysemotorene er at de alltid har vært spreke. De går skikkelig og det gjør også testbilen. Audi er snart i mål når det gjelder dieselmotorer. Det er bare litt lett brumming igjen, og det lille som er igjen sjenerer ikke mye. Åpner du vinduet får litt fin turbohyling også. Det er bare en fornøyelse å høre på.

Seks gir


2.0 TDI kommer med sekstrinns girkasse som standard. Den fungerer glimrende, og med sjettegiret på plass ligger du med 1.800 omdreininger i 100 kilometer i timen. Prøver du gasse på kjenner du at akselerasjonen er der øyeblikkelig. Maksimalt dreiemoment ligger mellom 1.750 og 2.500 omdreininger, og du har i praksis et gedigent skyv fra cirka 1.800 og helt opp til nesten 4.000. Med så kraftig dieselmotor og så mange gir har du rett slett en bil som blir både både morsom og økonomisk å kjøre med. Forbruket på litt blandet landeveis kjøring ligger på litt over 0,6 liter per mil.

Sportslig

Sportsunderstellet med tilhørende store felger og lavprofildekk gjør at GTI-følelsen kommer fort. Den sitter som limt i svingene og setter seg fint uten enorme tegn til at det skal understyre rett ut. Det elektroniske stabilitetsprogrammet er også med på hindre at akkurat det skjer. Styringen er svært presis, retningsstabiliteten er veldig bra og bilen sporer ikke i det hele tatt. Selv med full gass går det snorrett fremover. Den er også lettkjørt og selv de som hverken forstår seg på biler, eller hvorfor man skal kjøpe noe annet enn et "fremkomstmiddel", liker å frese rundt i A3'en. Fjæringskomforten lider litt tap på grunn av alt sportsutstyret, med dette er veldig morsomt å kjøre med.

Luksuriøs


Sportsutstyr er vel og bra, men den tilstadighet klagende storvokste motorjournalisten må igjen klage på setene. De ser virkelig fine ut, men de er så små. Det har skjedd før at sportseter er så trange at vi sitter på sidevangene i stedet for på sitteputen. Det skjer her også og det er ikke godt, men vi legger cirka halve skylden på egen kroppsfasong. Ellers har du et godt ratt og holde i, og et stereoanlegg som Audi kaller Concert fyller ørene med god lyd.

Mer om plass og komfort i A3 finner du her (uten sportspakke).

Konkurrenter til A3 2.0 TDI finner du her.